text

S 15a

       

Stůj

 

Pokud je tímto signálem řízen provoz autobusů, vozidel linkové osobní dopravy a trolejbusů, znamená tento signál pro řidiče těchto vozidel povinnost zastavit před hranicí křižovatky nebo před světelným signálem.

 

 

 

Signály tohoto typu platí pro tramvaje, případně pro autobusy a trolejbusy jedoucí ve vyhrazeném jízdním pruhu. Přitom jízdní pruh pro autobusy a trolejbusy může být v některých případech vyznačen přímo na tramvajovém pásu. Více o vyhrazeném jízdním pruhu viz § 14 zákona.

 

 

Tramvaji musíme dát v mnoha různých situacích přednost v jízdě, například při odbočování. Více § 21 Odbočování.

 

Také platí, že tramvaj nesmíme ohrozit ani omezit, například pokud bychom v povolených případech vjížděli na tramvajový pás. Více § 13 Jízda ve zvláštních případech.

 

Vzhledem k zákonem zvýhodněné jízdě tramvají je dobré vědět, zda tramvaj v naší blízkosti pojede či nepojede. A pokud pojede, tak jakým směrem. Jinými slovy není na škodu, když i řidiči ostatních vozidel vnímají signály pro tramvaje, a získají tak informaci o dalším směru jízdy tramvaje, případně autobusů a trolejbusů jedoucích ve vyhrazeném jízdním pruhu.

 

Text

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

obr1

 

Pokračujeme v jízdě v přímém směru a tramvaje vpravo vedle nás se nebojíme.

Pro tramvaj svítí signál s významem „Stůj“.

 

 

 

Obr. 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

obr2

 

Výjezd trolejbusů (autobusů) ze zastávky je zde řešen světelnými signály.

V daném okamžiku platí pro vozidla jedoucí přímo signál se zeleným světlem „Volno“,

zatímco pro trolejbusy případně stojící v zastávce svítí signál s významem „Stůj“.

 

 

 

Obr. 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

obr3

 

Světelné signály jsou zde umístěny jednou s významem „Stůj“ pro tramvaje odbočující vpravo,

a samostatně i pro tramvaje jedoucí přímo s významem „Jízda přímo“.

Autobus nejede ve vyhrazeném jízdním pruhu a jeho řidič se řídí běžnými signály jako ostatní řidiči.

 

 

 

Obr. 3