S 15a |
|
Stůj
Pokud je tímto signálem řízen provoz autobusů, vozidel linkové osobní dopravy a trolejbusů, znamená tento signál pro řidiče těchto vozidel povinnost zastavit před hranicí křižovatky nebo před světelným signálem. |
|
Signály tohoto typu platí pro tramvaje, případně pro autobusy a trolejbusy jedoucí ve vyhrazeném jízdním pruhu. Přitom jízdní pruh pro autobusy a trolejbusy může být v některých případech vyznačen přímo na tramvajovém pásu. Více o vyhrazeném jízdním pruhu viz § 14 zákona.
|
|
Tramvaji musíme dát v mnoha různých situacích přednost v jízdě, například při odbočování. Více § 21 Odbočování.
Také platí, že tramvaj nesmíme ohrozit ani omezit, například pokud bychom v povolených případech vjížděli na tramvajový pás. Více § 13 Jízda ve zvláštních případech. |
|
Vzhledem k zákonem zvýhodněné jízdě tramvají je dobré vědět, zda tramvaj v naší blízkosti pojede či nepojede. A pokud pojede, tak jakým směrem. Jinými slovy není na škodu, když i řidiči ostatních vozidel vnímají signály pro tramvaje, a získají tak informaci o dalším směru jízdy tramvaje, případně autobusů a trolejbusů jedoucích ve vyhrazeném jízdním pruhu. |
|
Pokračujeme v jízdě v přímém směru a tramvaje vpravo vedle nás se nebojíme. Pro tramvaj svítí signál s významem „Stůj“. |
|
|
Světelné signály jsou zde umístěny jednou s významem „Stůj“ pro tramvaje odbočující vpravo, a samostatně i pro tramvaje jedoucí přímo s významem „Jízda přímo“. Autobus nejede ve vyhrazeném jízdním pruhu a jeho řidič se řídí běžnými signály jako ostatní řidiči. |
|