Změny vyplývající ze zákona č. 278/2024 Sb. |
|
|
|
|
|
|
Změny se týkají § 110, § 110a, § 121 a nově je zavedena poznámka pod čarou č. 54). Je-li osoba zastupována na úřadě na základě plné moci, plná moc musí být zapsána v informačním systému oprávnění k zastupování.
|
Změny vyplývající ze zákona č. 31/2024 Sb. |
|
|
|
|
|
|
Změny se týkají § 118a Zabránění v jízdě. Policista může nově zabránit v jízdě řidiči vozidla bez sjednaného pojištění odpovědnosti.
|
Změny vyplývající ze zákona č. 271/2023 Sb. |
|
|
|
|
|
|
Jde o poslední změnu vyplývající ze zákona č. 271/2023 Sb. Změna se týká § 125e, pro řidiče je však nevýznamná. Je upřesněno, že na území Prahy jsou k projednání přestupků určeny příslušné úřady městských částí.
|
Změny vyplývající ze zákona č. 220/2021 Sb. a zákona č. 150/2023 Sb. |
|
|
|
|
|
|
Jedná se o poslední části změn vyplývajících z uvedených zákonů. Tyto části, již dříve vydaných zákonů, nabývají účinnosti 1. dubna 2024. Po předchozích legislativních „zmatcích“ je snad s konečnou platností řešen tzv. „Terapeutický program“. Změny se tak týkají § 102, § 102a – § 102e, a § 137.
|
Změny vyplývající ze zákona č. 432/2022 Sb. a zákona č. 271/2023 Sb. |
|
|
|
|
|
|
„Výstražnou vestu“ musí mít řidič na sobě při nouzovém stání na pozemní komunikaci vždy! Nikoliv pouze mimo obec. Více § 5.
|
|
Řidič u sebe nemusí mít některé doklady, více § 6.
|
|
Zavádí se ustanovení o „Sdílené zóně“, více nový § 39b.
|
|
Nový § 83a popisuje řízení „sedmnáctiletého“ řidiče pod dohledem mentora.
|
|
Nový § 102f až 102h řeší povinnost absolvovat dopravně psychologický pohovor a školení začínajících řidičů u řidičů, kteří spáchali přestupek nebo trestný čin, za který jim bylo v registru řidičů zaznamenáno 6 bodů, a tento přestupek byl spáchán ve lhůtě 2 let ode dne udělení řidičského oprávnění.
|
|
Zcela zásadních změn doznaly přestupky a související pokuty viz § 125c a tzv. bodový systém.
|
|
Změn je více, v orientaci pomůže znění aktualizovaného zákona s barevně vyznačenými posledními změnami, anebo celkový přehled „Přestupky, pokuty a bodový systém“.
|
Změny vyplývající ze zákona č. 150/2023 Sb. |
|
|
|
|
|
|
Původně měl dle zákona č. 220/2021 Sb. nabýt účinnosti od 1. července 2023 tzv. terapeutický program (§ 102a až § 102e). Zákon č. 150/2023 Sb. však tato ustanovení částečně ruší, mění či posouvá jejich účinnost. |
|
|
Změny vyplývající ze zákona č. 217/2022 Sb. |
|
|
|
|
|
|
Novela řeší pouze v § 125i podrobnosti související s přestupkem dopravce, který provozuje silniční dopravu pro cizí potřeby podle zákona o silniční dopravě. |
|
|
Změny vyplývající ze zákona č. 418/2021 Sb. |
|
|
|
|
|
|
Tato novela řeší rozdělení příjmů z pokut mezi obec a stát. Pro řidiče nevýznamné. |
|
|
Změny vyplývající ze zákona č. 365/2021 Sb. |
|
|
|
|
|
|
Přepravovaná osoba, která se „aktivně podílí“ na jízdě vozidla, například při jízdě na motocyklu, nesmí být pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky (§ 9 zákona).
|
|
Při předjíždění cyklisty musí řidič dodržet od cyklisty bezpečný boční odstup nejméně 1,5 m. V místech s nejvyšší dovolenou nepřevyšující 30 km.h-1 musí být dodržen boční odstup nejméně 1 m (§ 17 zákona).
|
|
Řidiči vozidel smějící jet rychlostí nejvýše 90 km.h-1 mimo obec, nejvýše 110 km.h-1 na silnici pro motorová vozidla a nejvýše 130 km.h-1 na dálnici jsou rozšířeny o řidiče vozidel integrovaného záchranného systému, a to bez ohledu na hmotnost vozidla (§ 18 zákona).
|
|
Zákon nově řeší užívání „označení vozidla poskytovatele domácí zdravotní péče“ (§ 67 zákona).
|
|
Nově definovaná vozidla zařazená do skupiny AM (§ 80a zákona).
|
|
Řidičské oprávnění udělené pro skupinu C opravňuje také k řízení vozidel zařazených do skupiny T (§ 81 zákona).
|
|
Obecní policie může příkazem na místě řešit též přestupky týkající se vyhrazeného jízdního pruhu a přestupky přepravované osoby (§ 124 zákona).
|
|
V tzv. bodovém systému, tj. v příloze zákona, přibyla položka za 2 body. Jedná se o neoprávněné stání na parkovišti vyhrazeném pro vozidla s parkovacím průkazem a neoprávněné užití tohoto průkazu (příloha k zákonu). |
|
|
Změny vyplývající ze zákona č. 261/2021 Sb. |
|
|
|
|
|
|
V souvislosti s další elektronizací různých postupů nebude nutné, aby při řízení měl řidič u sebe některé z předepsaných dokladů, například řidičský průkaz nebo osvědčení o registraci vozidla. Řidič je však povinen při kontrole prokázat svou totožnost, přičemž policista by měl mít možnost získat další informace o řidiči elektronickou cestou. |
|
|
Změny vyplývající ze zákona č. 261/2021 Sb. |
|
|
|
|
|
|
Záznam o dopravní nehodě mohou účastníci nehody pořídit a jednotlivě autentizovat též elektronicky, podepíší-li jej účastníci elektronickým podpisem. Více § 47 zákona. |
|
|
Změny vyplývající ze zákona č. 220/2021 Sb. |
|
|
|
|
|
|
Zavádí se „Terapeutický program“, viz § 102a až § 102e zákona, jehož absolvování je v některých případech podmínkou pro vrácení řidičského oprávnění. |
|
|
Změny vyplývající ze zákona č. 220/2021 Sb. |
|
|
|
|
|
|
Změny souvisí se „závazkem zdržet se řízení motorových vozidel“, například § 82 nebo § 87a zákona a další. |
|
|
Změny vyplývající ze zákona č. 274/2021 Sb. |
|
|
|
|
|
|
V § 92 a § 109 zákona je pouze výraz „potvrzení o přechodném pobytu“ nahrazen výrazem „osvědčení o registraci“. |
|
|
Změny vyplývající ze zákona č. 337/2020 Sb. |
|
|
|
|
|
|
Ministerstvo zabezpečuje automatizovanou výměnu údajů o řidičích, řidičských oprávněních, řidičských průkazech a profesní způsobilosti řidičů způsobem umožňujícím dálkový a nepřetržitý přístup. Více § 122d zákona. |
|
|
Změny vyplývající ze zákona č. 337/2020 Sb. |
|
|
|
|
|
|
Změny se týkají zejména profesní způsobilosti řidičů. Například jsou rozšířeny a upřesněny případy, ve kterých se podmínka profesní způsobilosti na řidiče nevztahuje. Nově je zaveden institut „Informační systém digitálního tachografu“. |
|
|
|
Více viz zákon č. 361/2000 Sb. Znění zákona s barevně vyznačenými změnami je dostupné autoškolám s uhrazenou licencí v rámci materiálů přístupných jen pro uživatele platné licence.
|
Změny vyplývající ze zákona č. 115/2020 Sb. |
|
|
|
|
|
|
V § 25 a § 50 zákona jsou stanovena jistá zvýhodnění pro řidiče vozidla taxislužby, avšak nově pouze pro řidiče vozidla taxislužby označeného střešní svítilnou dle zákona č. 111/1994 Sb. |
|
|
|
Více viz § 25 a § 50 zákon č. 361/2000 Sb. Znění zákona s barevně vyznačenými změnami je dostupné autoškolám s uhrazenou licencí v rámci materiálů přístupných jen pro uživatele platné licence.
|
Změny vyplývající ze zákona č. 285/2018 Sb. |
|
|
|
|
|
|
V § 125c o přestupcích, odst. 7, je přesněji definována možnost řešit přestupek příkazem na místě. |
|
|
|
Znění zákona s barevně vyznačenými změnami je dostupné autoškolám s uhrazenou licencí v rámci materiálů přístupných jen pro uživatele platné licence.
|
Změny vyplývající ze zákona č. 193/2018 Sb. |
|
|
|
|
|
|
„Technická silniční kontrola“, povinnosti řidiče, rozsah kontroly, doklad atd. |
|
|
|
Vozidla s právem přednostní jízdy mohou užívat výstražná světla modré a červené barvy.
|
|
|
|
„Ulička“ pro vozidla s právem přednostní jízdy se na dálnici a silnici pro motorová vozidla vytváří vždy u levého jízdního pruhu, atd. |
|
|
|
Znění zákona s barevně vyznačenými změnami je dostupné autoškolám s uhrazenou licencí v rámci materiálů přístupných jen pro uživatele platné licence.
|
Změny vyplývající ze zákona č. 199/2017 Sb. |
|
|
|
|
|
|
Například jsou přesněji definována vozidla zařazená do skupin C1, C a D1. |
|
|
|
Možnost podání žádosti o vydání řidičského průkazu u kteréhokoliv obecního úřadu obce s rozšířenou působností.
|
|
|
|
Další změny jsou spíše administrativního rázu. Více viz zákon č. 361/2000 Sb. Znění s barevně vyznačenými změnami je dostupné autoškolám s uhrazenou licencí kliknutím na datum platnosti jejich licence.
|
Změny vyplývající ze zákona č. 183/2017 Sb. |
|
|
|
|
|
|
Především se jedná o změnu názvosloví. „Sankce“ je nově nahrazena slovy „správní trest“, „blokové řízení“ se nahrazuje slovy „příkazem na místě“, „správní delikt“ se nahrazuje slovem „přestupek“ apod. Podrobněji viz zákon č. 361/2000 Sb. |
|
|
Změny vyplývající ze zákona č. 250/2016 Sb. |
|
|
|
|
|
|
Je zrušena část pátá zákona č. 361/2000 Sb., která je však už dávno neaktuální. |
|
|
Změny vyplývající ze zákona č. 298/2016 Sb. |
|
|
|
|
|
|
Změny přímo nesouvisí s pravidly provozu na pozemních komunikacích. V § 117 zákona č. 361/2000 Sb. je pouze upřesněno, že různé žádosti a oznámení odesílané poštou v listinné podobě musí mít podpis žadatele úředně ověřený. |
|
|
Změny vyplývající ze zákona č. 48/2016 Sb. |
|
|
|
|
|
|
Přehled nejvýznamnějších změn včetně příslušných fotografií a komentáře je uveden v samostatné kapitole tištěné učebnice „Autoškola? Pohodlně! 2016“. Podrobněji viz též elektronické verze zákona č. 361/2000 Sb. |
|
|
Změny vyplývající ze zákona č. 268/2015 Sb. |
|
|
|
|
|
|
Rychlost jízdy na silnici pro motorová vozidla je řidičům vozidel o maximální přípustné hmotnosti nepřevyšující 3 500 kg a řidičům autobusu snížena na 110 km.h-1. Řidič jiného motorového vozidla smí jet, tak jako doposud, rychlostí nejvýše 80 km.h-1. Více § 18, zákona č. 361/2000 Sb. |
|
|
|
Místní úpravou provozu lze rychlost jízdy na silnici pro motorová vozidla se směrově oddělenými jízdními pásy zvýšit, maximálně však o 20 km.h-1. (Zvýšení rychlosti jízdy na dálnici na rychlost vyšší než 130 km.h-1 schválená verze zákona neumožňuje.) Více § 18, zákona č. 361/2000 Sb. |
|
|
|
Dříve použitý a vlastně nic neříkající výraz „rychlostní silnice“ je nahrazen přesnějším a běžně užívaným výrazem (pojmem) „silnice pro motorová vozidla“. Více § 41, zákona č. 361/2000 Sb. |
|
|
|
V ustanoveních o tzv. nadřazenosti je užit širší výklad a pokyny policisty jsou nadřazeny „přechodné, místní i obecné úpravě provozu na pozemních komunikacích“. Více § 76, zákona č. 361/2000 Sb. |
|
|
|
V § 77 je nově uvedeno, kdo stanoví místní a přechodnou úpravu provozu na pozemních komunikacích a v novém § 77a je uvedeno, kdo stanoví místní a přechodnou úpravu provozu na účelových komunikacích, které nejsou veřejně přístupné. Více § 77 a § 77a, zákona č. 361/2000 Sb. |
|
|
|
V příloze k zákonu je zrušena položka za 3 body týkající překročení povolených hodnot při kontrolním vážení. Více příloha k zákonu č. 361/2000 Sb. |
|
|
Změny vyplývající ze zákona č. 239/2013 Sb.
a zákona č. 249/2014 Sb. |
|
|
|
|
|
|
Přesnější definice pojmu „provozovatel vozidla“. Více § 2, zákona č. 361/2000 Sb. |
|
|
|
Zjistí-li se při kontrole technického stavu vozidla vážná nebo nebezpečná závada, zašle policie kopii dokladu obecnímu úřadu. Více § 6a, zákona č. 361/2000 Sb. |
|
|
|
Ustanovení o poskytování údajů z evidence dopravních nehod pouze za úhradu je zrušeno. Více § 123, zákona č. 361/2000 Sb. |
|
|
Změny vyplývající ze zákona č. 230/2014 Sb. |
|
|
|
|
|
|
Přesnější definice vozidel zařazených do skupiny vozidel B a přípojných vozidel k nim připojených. Více § 80a, zákona č. 361/2000 Sb. |
|
|
|
Absolvoval-li žadatel o řidičské oprávnění pro vozidla zařazená do skupin C, C+E, D nebo D+E výcvik a zkoušku na vozidle s automatickou převodovkou, nebude jeho řidičské oprávnění omezeno pouze na vozidla s automatickou převodovkou, pokud je žadatel již držitelem řidičského oprávnění například pro vozidla zařazená do skupiny B, které není omezeno pouze na řízení vozidel s automatickou převodovkou. Více § 90, zákona č. 361/2000 Sb. |
|
|
|
Pro laika velmi drobná změna v definici přestupku týkajícího se odmítnutí vyšetření v souvislosti s alkoholem nebo jinou návykovou látkou. Více § 125c, zákona č. 361/2000 Sb. |
|
|
|
Nový paragraf řešící přestupky osob s bydlištěm v jiném členském státě Evropské unie. Více § 125j, zákona č. 361/2000 Sb. |
|
|
Změny vyplývající ze zákona č. 64/2014 Sb. |
|
|
|
|
|
|
Novela se týká vydání průkazu osobě, která provádí státní odborný dozor nebo vrchní státní odborný dozor ve věcech silničního provozu. Více § 125b, zákona č. 361/2000 Sb. |
|
|
Od 1. ledna 2014 k žádným změnám nedošlo |
|
|
|
Změny vyplývající ze zákona č. 300/2013 Sb. |
|
|
|
|
|
|
Dřívější výraz „příslušník Vojenské policie“ je nahrazen výrazem „vojenský policista“. Více § 5 a § 8a, zákona č. 361/2000 Sb. |
|
|
|
Na výzvu vojenského policisty je řidič motorového vozidla povinen předložit tomuto policistovi ke kontrole příslušné doklady. Více § 6, zákona č. 361/2000 Sb. |
|
|
|
Pro stanovené útvary Vojenské policie neplatí ustanovení o nejvyšší dovolené rychlosti. Více § 18, zákona č. 361/2000 Sb. |
|
|
|
Vojenský policista je oprávněn dávat znamení k zastavení vozidla z jedoucího vozidla rozsvícením nápisu „STOP“ (shodně jako policista, celník nebo strážník obecní policie). Více § 79, zákona č. 361/2000 Sb. |
|
|
Změny vyplývající ze zákona č. 233/2013 Sb. |
|
|
|
|
|
|
Tato novela upřesňuje zejména formulace vztahující se k požití alkoholického nápoje řidičem a k užití jiné návykové látky. |
|
|
|
Výraz „alkoholický nápoj“, který řidič nesmí požít, se už nevztahuje jen na „nápoj“, ale i na „jinou látku obsahující alkohol“, například bonbóny. V případě užití jiné návykové látky je prováděcím předpisem stanoveno množství této látky v krevním vzorku řidiče, při jehož dosažení se řidič považuje za ovlivněného touto látkou. Více § 5, zákona č. 361/2000 Sb. |
|
|
|
Je upřesněno, při jaké činnosti nesmí učitel autoškoly požít alkoholický nápoj, užít jinou návykovou látku apod. Více § 8a, zákona č. 361/2000 Sb. |
|
|
|
Podle dřívější nepřesné úpravy měl řidič, který měl účast na dopravní nehodě, povinnost „zdržet se požití alkoholického nápoje a jiných návykových látek“. Zdrogovaný řidič tedy mohl argumentovat tím, že návykovou látku „nepožil“ (vnitřně, ústy). Nové ustanovení přesněji uvádí, že řidič je povinen „zdržet se požití alkoholického nápoje a užití jiné návykové látky“. Více § 47, zákona č. 361/2000 Sb. |
|
|
|
Je poupraven výčet situací, za kterých může policista zabránit řidiči v jízdě použitím technického prostředku (botičky). Například tehdy, je-li řidič „podezřelý“, že požil alkoholický nápoj nebo užil jinou návykovou látku během jízdy. Více § 118a, zákona č. 361/2000 Sb. |
|
|
|
Nově formulovaná ustanovení se promítají též do přestupků. U povinnosti řidiče podrobit se vyšetření, zda při řízení vozidla není ovlivněn alkoholem nebo jinou návykovou látkou, je zrušeno podmínění, aby takové vyšetření nebylo spojeno s nebezpečím pro jeho zdraví. Řidič je tedy povinen se vyšetření podrobit vždy. Více § 125c a příloha (položky za 7 bodů) k zákonu č. 361/2000 Sb. |
|
|
Změny vyplývající ze zákona č. 101/2013 Sb. |
|
|
|
|
|
|
Řidiči, kteří se musí podrobovat pravidelným lékařským prohlídkám z důvodu svého vyššího věku, se nemusí dostavit na první prohlídku před dovršením 60 let věku, ale až před dovršením 65 let (další prohlídka je v 68 letech a dále pak každé 2 roky). Toto novelizované ustanovení neřeší povinné lékařské prohlídky u řidičů vozidel „s majákem“, u řidičů z povolání, u řidičů vozidel skupiny C a D apod. Více § 87, zákona č. 361/2000 Sb. |
|
|
|
Je rozšířen okruh osob, které se musí podrobit dopravně psychologickému vyšetření v souvislosti se žádostí o vrácení řidičského oprávnění. Už se nejedná jen o řidiče, kteří před tím dosáhli 12 bodů, ale také například o řidiče, kterým byl soudem uložen trest zákazu činnosti spočívající v zákazu řízení motorových vozidel apod. Více § 87a, zákona č. 361/2000 Sb. |
|
|
|
Je nově specifikováno, který žadatel žádající o vrácení řidičského oprávnění musí v této souvislosti prokázat zdravotní způsobilost. Jedná se například o řidiče, který před tím pozbyl řidičské oprávnění v důsledku soudem uloženého trestu zákazu činnosti spočívajícího v zákazu řízení motorových vozidel apod. Více § 102, zákona č. 361/2000 Sb. |
|
|
Zákon č. 361/2000 Sb. byl od svého vzniku v roce 2000 novelizován desítkami zákonů. Veškeré změny jsou zapracovány v námi uváděném znění zákona č. 361/2000 Sb., avšak výše uvedený jmenovitý přehled změn jsme zavedli od léta 2013. |
|
|
|
|
|
|
|
Autoškola? Pohodlně! – www.schroter.cz Copyright Zdeněk Schröter – všechna práva vyhrazena |
|