text

Z 7

    

Pojízdná uzavírková tabule

 

Tabule se používá zejména ke krátkodobému označení překážky provozu na pozemních komunikacích, uzavírky jízdního pruhu nebo statického nebo pohyblivého pracovního místa na pozemní komunikaci.

 

V nezměněné nebo sklopené podobě se tabule použije i pro příjezd k označovanému místu ze stanoviště a pro návrat zpět na stanoviště.

 

 

Pojízdná uzavírková tabule je vidět z velké vzdálenosti a je na nás, abychom reagovali včas.

 

Světelná šipka může udávat směr objetí překážky vlevo nebo vpravo, a na stejnou stranu pak ukazuje i příkazová dopravní značka „Přikázaný směr objíždění …“, která je součástí uzavírkové tabule.

 

Světelná šipka, popřípadě dvě žlutá světla v horní části tabule mohou svítit přerušovaně. Přitom přerušované žluté světlo, myšleno všeobecně, upozorňuje řidiče na nutnost dbát zvýšené opatrnosti (§ 71 zákona).

 

V úseku označeném pojízdnou uzavírkovou tabulí může být značkou „Nejvyšší dovolená rychlost“ omezena rychlost jízdy.

 

Nebude-li omezená rychlost jízdy ukončena značkou „Konec nejvyšší dovolené rychlosti“, pak se může hodit následující ustanovení vyhlášky.

 

Platnost zákazu, omezení nebo příkazu vyjádřeného přenosnou dopravní značkou umístěnou na vozidle, které označuje pohyblivé pracoviště tvořené pomalu se pohybujícím vozidlem nebo skupinou vozidel, končí 100 m ve směru jízdy za tímto vozidlem nebo za posledním vozidlem skupiny, jedná-li se o skupinu vozidel.

 

Pojízdná uzavírková tabule bývá velmi často umístěna na pozemní komunikaci o více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy. V takovém případě musíme přejet ve směru šipky do vedlejšího jízdního pruhu. Přitom nesmíme ohrozit a omezit řidiče jedoucí v pruhu, do kterého chceme přejet, viz § 12 zákona. Situace bude vyžadovat důkladný, včasný a několikerý pohled do příslušného vnějšího zpětného zrcátka.

 

Je-li, spíše výjimečně, umístěna pojízdná uzavírková tabule na vozovce s obousměrným provozem, pak při objíždění překážky nesmíme ohrozit ani omezit protijedoucí řidiče a ohrozit ostatní účastníky provozu (například řidiče, kteří nás už začali předjíždět), viz § 16 Objíždění.

 

Při vybočení ze směru jízdy, při objíždění překážky nebo při změně jízdního pruhu, je nutné dát znamení o změně směru jízdy. Více § 30 zákona.

 

Text

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

obr1

 

Pojízdnou uzavírkovou tabuli jsme viděli už z velké vzdálenosti. Včas jsme se proto podívali několikrát do levého vnějšího zrcátka, a když jsme nabyli jistotu, že v levém pruhu neohrozíme ani neomezíme žádného z řidičů, dali jsme znamení o změně směru jízdy vlevo a plynule jsme přejeli do levého jízdního pruhu. Už nešlapeme na plyn, jen „plachtíme“, a sledujeme, zda bude nutné více přibrzdit.

 

 

 

Obr. 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

obr2

 

Postupně jsou uzavřeny dva jízdní pruhy vpravo a průjezdný je pouze levý jízdní pruh.

Vzhledem k pohybu nějaké osoby po pozemní komunikaci

a samozřejmě také vzhledem k mokré vozovce,

je nutné výrazně snížit rychlost jízdy.

 

 

 

Obr. 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

obr3

 

Bezpečnost osob provádějících opravu či údržbu komunikace je důležitá.

Proto jsme zde v dostatečném předstihu „tlačeni“ příčnými prahy do levého jízdního pruhu.

Manévr jsme zahájili snížením rychlosti jízdy a důkladným pohledem do levého vnějšího zrcátka.

 

 

 

Obr. 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

obr4

 

Kolem kolony vozidel provádějících údržbu projíždíme se zvýšenou opatrností.

 

 

 

 

Obr. 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

obr5

 

Na komunikaci s obousměrným provozem

musíme uhlídat zejména vozidla případně přijíždějící z protisměru, ty nesmíme ohrozit ani omezit!

Dále také vozidla jedoucí za námi, která by nás začala předjíždět, tato vozidla nesmíme ohrozit.

 

 

 

Obr. 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

obr6

 

V tomto případě je sklopená pojízdná uzavírková tabule přepravována na místo určení,

anebo zpět z místa určení na své trvalé stanoviště ve skladu.

 

 

 

Obr. 6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

obr7-otazka

 

Značka na jedoucím vozidle „Přikázaný směr objíždění vpravo“ znemožňuje užít levý jízdní pruh. Smíme pro předjíždění užít levý jízdní pruh ve vzdálenosti 50 m za posledním (ve směru jízdy) vozidlem údržby?

           

 

 

 

Obr. 7 - ?