text

S 11

           

Tříbarevná soustava se signály pro chodce a cyklisty

 

S 11a - Signál pro chodce a cyklisty se znamením „Stůj!“

 

S 11b - Signál pro chodce a cyklisty se znamením „Pozor!“

 

S 11c - Signál pro chodce a cyklisty se znamením „Volno“

 

Je-li sestava umístěna u přejezdu pro cyklisty přimknutého k přechodu pro chodce, platí pro cyklisty stejně jako pro chodce signály umístěné na druhé straně pozemní komunikace. V takovém případě lze užít dvoubarevnou signální soustavu se znamením „Stůj!“ a „Volno“.

 

 

 

V souvislosti s tříbarevnou soustavou může vzniknout polemika o tom, zda jsou tyto světelné signály umísťovány před nebo za prostorem (vozovkou), který řídí. Nehledě ale na to, kde signály tříbarevné soustavy budou umístěny, se chováme tak, že na signál s červeným světlem „Stůj!“ (případně se žlutým světlem „Pozor!“) vždy zastavíme před prostorem (vozovkou), který je tímto signálem řízen.

 

Jednoznačnější situace nastává při použití signálů dvoubarevné soustavy. V tomto případě lze z textu vyhlášky vyčíst, že tyto signály jsou umísťovány na druhé straně pozemní komunikace tak, jak běžně známe z umístění signálů pro chodce. Svítí-li na druhé straně pozemní komunikace signál s červeným světlem „Stůj!“, pak samozřejmě cyklisté i chodci zůstanou stát před pozemní komunikací, která je tímto signálem řízena.

 

Pro chodce platí ještě i celá řada dalších ustanovení, viz § 74 a dále § 53 – 55 Chůze.

 

Rovněž pro cyklisty platí mnoho dalších ustanovení, viz § 73 a dále § 57 – 58 Jízda na jízdním kole.

 

Text

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

obr1

 

Ve všech třech případech zůstane cyklista i chodci stát před prostorem, respektive před vozovkou,

na níž je světelnými signály provoz řízen.

 

 

 

Obr. 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

obr2

 

Situace je jednoznačná, do nejbližších dvou úseků směrově rozdělené pozemní komunikace

nesmí cyklisté vjíždět a chodci vcházet.

 

 

 

Obr. 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

obr3

 

Chodci i cyklisté smějí překonat pouze první úsek směrově rozdělené pozemní komunikace.

Na ostrůvku uprostřed komunikace pak čekají na signál „Volno“,

který se po chvíli rozsvítí na druhé straně druhého úseku této pozemní komunikace.

Samozřejmě rychlejší rozsvícení signálu „Volno“ lze vyvolat stisknutím tlačítka.

 

 

 

Obr. 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

obr4

 

Na přechodu pro chodce se chodí vpravo

a rovněž na přejezdu pro cyklisty se jezdí vpravo.

 

 

 

Obr. 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

obr5-otazka

 

Je zde s dopravním značením vše v pořádku?

           

 

 

 

Obr. 5 - ?