text

V 9a

V9a          

Směrové šipky

 

Šipky vyznačují způsob řazení do jízdních pruhů před křižovatkou nebo místem odbočení a stanovený směr jízdy.

 

Šipky mohou být použity i k potvrzení jinak stanoveného směru jízdy.

 

Přechodná úprava provozu na pozemních komunikacích může být provedena pouze obrysem této značky.

 

 

Před křižovatkou, před níž je více jízdních pruhů, musíme zvolit takový jízdní pruh, který odpovídá našemu zamýšlenému směru jízdy. Přitom směrové šipky vyznačené přímo na vozovce výrazným způsobem znázorňují směr, který je pro příslušný jízdní pruh stanoven.

 

Pozor ale, neřiďme se jen vodorovnými šipkami vyznačenými na vozovce, i když jejich sledování je zejména pro začátečníka pohodlnější, než sledování svislých dopravních značek. Sledování pouze vodorovných dopravních značek může vést až k neúspěchu u závěrečné zkoušky z praktické jízdy.

 

Nebezpečí spočívá v tom, že směrové šipky vyznačené na vozovce jsou vidět až poměrně blízko před křižovatkou, kdy na přejetí do požadovaného jízdního pruhu může být už pozdě.

 

V přejetí do námi požadovaného jízdního pruhu může bránit kolona vozidel již stojících před křižovatkou nebo blížících se ke křižovatce. Řidiče těchto vozidel nesmíme ohrozit a omezit, více viz § 12 Jízda v jízdních pruzích.

 

V přejetí do požadovaného jízdního pruhu může bránit také podélná čára souvislá, která v blízkosti křižovatky od sebe jízdní pruhy odděluje, a kterou nesmíme přejet.

 

Do požadovaného jízdního pruhu musíme přejet včas, ještě v místě podélné čáry přerušované. Proto sledujeme prvotně svislou dopravní značku „Řadicí pruhy“, která je vidět z větší vzdálenosti a na přejetí do příslušného jízdního pruhu tak máme více času a prostoru.

 

                             

 

        Svislá dopravní značka „Řadicí pruhy“.

 

Vodorovná značka „Směrové šipky“ má spíše jen potvrzovat správnost už předem zvoleného jízdního pruhu.

 

Všeobecně ale platí zásada (nezávisle na svislých či vodorovných značkách), že chceme-li odbočovat vpravo, držíme se v pravém jízdním pruhu a chceme-li odbočovat vlevo, přejedeme do levého jízdního pruhu. Dopravní značky pak tuto zásadu upřesní. Například zjistíme, že pro odbočení vlevo jsou určeny dva levé jízdní pruhy, anebo žádný jízdní pruh a odbočit vlevo bude možné až na další křižovatce.

 

A je zde ještě jedno riziko, které by plynulo ze sledování pouze vodorovných šipek na vozovce, i když toto riziko není až tak časté.

 

Ve výjimečných případech, při opravách či uzavírkách komunikace se může stát, že jsou vodorovné dopravní značky (šipky na vozovce) v rozporu se svislou dopravní značkou. V takovém případě dle § 76 zákona platí, že svislé dopravní značky jsou nadřazeny vodorovným dopravním značkám.

 

                                  

 

Vodorovná a svislá značka je na této ukázce v rozporu. Řídíme se svislou dopravní značkou, pro přímý směr musíme užít levý jízdní pruh.

 

Text

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

obr1

 

Svislá značka „Řadicí pruhy“ poskytuje přehled o uspořádání jízdních pruhů dříve (z větší vzdálenosti)

než vodorovné šipky na vozovce.

Na případné přejetí do potřebného jízdního pruhu pak máme více času a prostoru

a tedy i více klidu například na důkladný a několikerý pohled do vnějšího zpětného zrcátka.

 

 

 

Obr. 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

obr2

 

Pokud snad nevěříte, že se vyplatí sledovat prvotně svislé dopravní značky, tak zde je ještě jeden důkaz.

Díky svislé značce „Řadicí pruhy“ máme o rozmístění jízdních pruhů před křižovatkou jasno dřív

než ke křižovatce dojedeme a než šipky na vozovce rozeznáme.

 

 

 

Obr. 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

obr3

 

V různě velké vzdálenosti před křižovatkou jsou už jízdní pruhy odděleny podélnou čárou souvislou.

V těchto místech do jiného jízdního pruhu už přejet nesmíme.

Mimochodem, díky svislým značkám víme už zde, jaké je uspořádání jízdních pruhů na další křižovatce.

 

 

 

Obr. 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

obr4

 

Směrové šipky zde poukazují na možnost odbočení vpravo do průjezdu.

Samostatné směrové šipky, bez vyznačených jízdních pruhů, se obvykle užívají tam,

kde na plnohodnotné jízdní pruhy není na vozovce dostatek místa.

 

 

 

Obr. 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

obr5

 

Před některými kruhovými objezdy se můžeme setkat se šipkami, které kruhový objezd znázorňují.

I zde směrové šipky vyznačují způsob řazení do jízdních pruhů.

Chceme-li například pokračovat v jízdě z kruhového objezdu ve směru vlevo,

musíme ještě před kruhovým objezdem přejet do levého jízdního pruhu.

 

 

 

Obr. 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

obr6

 

Přechodná – dočasná úprava provozu provedená žlutou barvou je nadřazena místní – „trvalé“ úpravě.

V dané situaci je pro přímý směr určen pravý jízdní pruh a levý pruh slouží pouze pro odbočení vlevo.

 

 

 

Obr. 6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

obr7-otazka

 

Neobjíždíme žádnou překážku, svislé značky jsou v souladu s vodorovnými, a my poměrně v poklidu řídíme bílé vozidlo z něhož je veden tento pohled. Platí, že po změně světelných signálů smíme na první křižovatce pokračovat v jízdě výhradně jen směrem vlevo?

           

 

 

 

Obr. 7 - ?