text

V 1a

V1a          

Podélná čára souvislá

 

Značka se používá zejména k oddělení jízdních pruhů s protisměrným provozem, k oddělení části řadicích pruhů a k oddělení části odbočovacího nebo připojovacího pruhu od průběžného pruhu.

 

Slouží-li značka k oddělení jízdních pruhů s protisměrným provozem, musí řidič jet vpravo od této značky.

 

Značku je zakázáno přejíždět nebo ji nákladem přesahovat, pokud to není nutné k objíždění, předjíždění cyklisty, odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci nebo vjíždění na pozemní komunikaci z místa ležícího mimo pozemní komunikaci.

 

 

Podélná čára souvislá bývá užita v nepřehledných nebo jinak nebezpečných úsecích, kde je třeba vyloučit (omezit) vjetí vozidel do protisměru, případně do vedlejšího jízdního pruhu.

 

Nejprve bychom měli uvést na pravou míru mýtus o tom, že podélná čára souvislá zakazuje předjíždění.

 

Právní předpis musíme vždy chápat doslovně.

 

Podélná čára souvislá předjíždění výslovně nezakazuje, ale je zakázáno podélnou čáru souvislou přejíždět.

 

Předjíždění tedy zakázáno není, ale ve většině případů je znemožněno.

 

Výjimkou je předjíždění cyklisty. Novela vyhlášky, platná od 1. ledna 2022, dovoluje při předjíždění cyklisty podélnou čáru souvislou přejet. Stále však platí, že od cyklisty musíme dodržet boční odstup nejméně 1,5 m, případně 1 m, nesmíme ohrozit ani omezit protijedoucí řidiče atd., atd. viz § 17 Předjíždění.

 

Mimochodem, při předjíždění cyklisty musíme dát vždy znamení o změně směru jízdy, opět viz § 17 Předjíždění.

 

Předjíždění většího vozidla, například osobního automobilu, je obvykle podélnou čárou souvislou znemožněno.

 

Budeme-li u podélné čáry souvislé provádět jakýkoliv jízdní úkon, vždy si musíme uvědomit, že se nacházíme na obzvlášť nebezpečném (nepřehledném) místě, proto zde podélná čára souvislá je. To si musíme uvědomit zejména při jízdních úkonech, při kterých smíme podélnou čáru souvislou přejet.

 

Podélnou čáru souvislou smíme přejet, jestliže je to nutné k objetí nějaké překážky (nepojízdné vozidlo, spadlá větev, chodec apod.). V takovém případě musíme dát znamení o změně směru jízdy, protijedoucí řidiče nesmíme ohrozit ani omezit a ohrozit nesmíme také všechny ostatní účastníky provozu. Více § 16 Objíždění.

 

Dále smíme podélnou čáru souvislou přejet při odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci (garáž, dvorek, tábořiště apod.). Řídíme se ustanoveními o odbočování. Při odbočování vlevo musíme dát přednost v jízdě protijedoucím vozidlům atd. atd., viz § 21 Odbočování.

 

Před povoleným přejetím podélné čáry souvislé při vjíždění na pozemní komunikaci z místa ležícího mimo pozemní komunikaci musíme dát nejdříve přednost v jízdě všem vozidlům již jedoucím po pozemní komunikaci, více § 23 Vjíždění na pozemní komunikaci.

 

Hodí se též připomenout, že nesmíme zastavit a stát tam, kde by mezi vozidlem a podélnou čárou souvislou nezůstal volný alespoň jeden jízdní pruh široký nejméně 3 m. Více § 27 zákona.

 

 

Text

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

obr1

 

Situace vlevo – řidič modrého vozidla nesmí přejet podélnou čáru souvislou, předjetí je znemožněno!

Situace uprostřed – samozřejmě i toto je nepřípustné přejetí podélné čáry souvislé.

Situace vpravo – při předjíždění cyklisty je přejetí podélné čáry souvislé dovolené, od cyklisty ale musíme dodržet bezpečný boční odstup a musíme vzít v úvahu všechna omezení vztahující se k předjíždění.

 

 

 

 

Obr. 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

obr2

 

Podélná čára souvislá oddělující jízdní pruhy s protisměrným provozem bývá užita tam, kde by vjetí

do levé části vozovky (do protisměru) bylo vzhledem ke špatnému rozhledu zvlášť nebezpečné.

 

 

 

 

Obr. 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

obr3

 

Počítejme s tím, že blíž před křižovatkou jsou řadicí pruhy vždy odděleny podélnou čárou souvislou.

V tomto místě už do vedlejšího jízdního pruhu přejet nesmíme.

Do jízdního pruhu, který odpovídá našemu zamýšlenému směru jízdy, se musíme zařadit včas,

už v místech podélné čáry přerušované.

 

 

 

 

Obr. 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

obr4

 

Podélnou čáru souvislou nesmíme přejet také při přejíždění z připojovacího pruhu do pruhu průběžného.

Je to tak „zařízeno“ proto, abychom v připojovacím pruhu nejprve získali vyšší rychlost,

a teprve až potom bychom přejeli přes podélnou čáru přerušovanou do průběžného pruhu.

Samozřejmě řidiče vozidel případně jedoucích v průběžném pruhu nesmíme ohrozit.

 

 

 

 

Obr. 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

obr5

 

V těchto třech případech smí řidič modrého vozidla přejet podélnou čáru souvislou.

V blízkosti podélné čáry souvislé si ale při jakémkoliv jízdním úkonu musíme počínat obzvlášť opatrně.

Nebezpečí nemusí spočívat jen ve špatném rozhledu,

nebezpečím může být i značná hustota provozu, velká rychlost projíždějících vozidel apod.

 

 

 

 

Obr. 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

obr6

 

Smíme-li na křižovatce odbočit vlevo, pak v daném úseku musí být podélná čára souvislá

nahrazena podélnou čárou přerušovanou.

 

 

 

 

Obr. 6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

obr7-otazka

 

Smíme v této situaci, v místě žluté podélné čáry souvislé, přejet do levého jízdního pruhu,

jestliže přitom dáme znamení o změně směru jízdy vlevo?

           

 

 

 

 

Obr. 7 - ?