|
Jízda s „automatem“
|
|
|
Ruční řazení převodových stupňů je na ústupu
|
|
|
|
|
|
|
|
Tento trend je pochopitelný a nezvratný. S neustálým rozvojem dopravy se mění i nároky na řidiče. Od řidiče je vyžadována především bezpečná a hospodárná jízda. Řidič se musí umět orientovat v cizím prostředí, v jiných zemích, a není žádoucí, aby jeho pozornost byla odváděna úvahou o tom, který ze šestnácti převodových stupňů má právě zařadit. Zautomatizované řazení převodových stupňů je tedy dalším příspěvkem konstruktérů k efektivnější a bezpečnější jízdě. |
Nejprve bychom si však měli upřesnit dvě poměrně zásadní věci.
Tak za prvé, nejde o klasickou automatickou převodovku užívanou u osobních automobilů a nenajdeme zde například hydrodynamický měnič. U nákladních automobilů jde o přenos velkého výkonu a přece jen jisté ztráty vznikající v hydrodynamickém měniči by zde působily obtíže.
Nákladní automobily bývají vybaveny běžnou mechanickou převodovkou, u níž je řazení převodových stupňů zautomatizováno. To znamená, že řada snímačů sbírá informace o otáčkách motoru, rychlosti vozidla, požadavcích řidiče (tj. sešlápnutí plynového pedálu) atd., přičemž elektronická řídící jednotka motoru a převodovky tyto informace neustále vyhodnocuje a dává povel k zařazení odpovídajícího převodového stupně. Vlastní přeřazení následně provede pneumatické nebo hydraulické zařízení. |
|
|
|
|
|
Za druhé si musíme ujasnit jak je to s případným omezením řidičského oprávnění.
V souvislosti s řidičským oprávněním pro vozidla zařazená do skupiny B asi víme, že pokud je výcvik a závěrečné zkouška prováděna na vozidle s automatickou převodovkou, bude i řidičské oprávnění omezeno pouze na vozidla s tímto druhem převodovky.
Odlišná situace je však u řidičského oprávnění pro vozidla zařazená do skupin C nebo D. Je-li výcvik a závěrečná zkouška absolvována na vozidle „s automatem“, přesněji na vozidle, ve kterém není pedál spojky, jehož převodovka však umožňuje současně i ruční řazení převodových stupňů, pak řidičské oprávnění nebude omezeno pouze na vozidla s automatickou převodovkou, jestliže žadatel o řidičské oprávnění je již držitelem řidičského oprávnění například pro vozidla zařazená do skupiny B, které není omezeno pouze na řízení vozidel s automatickou převodovkou. |
|
|
|
|
|
|
Jízda s vozidlem, u něhož je řazení převodových stupňů zautomatizované
|
|
Ovládání nákladního automobilu s automaticky řazenými převodovými stupni je jednoduché, obdobné jako řízení osobního automobilu s plnohodnotnou automatickou převodovkou.
Na začátku jízdy, při startování motoru, nemusíme držet sešlápnutý pedál provozní brzdy (jako u osobního automobilu s automatickou převodovkou). Zabrzdění vozidla za nás obstará parkovací brzda, respektive pružiny ve vzduchových pružinových brzdových válcích. |
|
|
|
|
|
Před rozjezdem sešlápneme pedál provozní brzdy a odbrzdíme parkovací brzdu.
|
|
|
|
|
|
Chceme-li se rozjet dopředu, navolíme na voliči jízdních režimů režim D (Drive – pohon či jízda vpřed).
Dále uvolníme pedál provozní brzdy, přidáme „plyn“ a vozidlo se rozjíždí.
S hlubším sešlápnutím plynového pedálu se zvyšuje rychlost jízdy, zvyšují se i otáčky motoru a elektronická řídící jednotka v závislosti na těchto hodnotách obstará zařazení dalších převodových stupňů.
Při zastavování vozidla se nebojíme zastavení motoru. Spojku za nás „sešlápne“ opět elektronika. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Autoškola? Pohodlně! – www.schroter.cz Copyright Zdeněk Schröter – všechna práva vyhrazena
|
|