Pro nové (správné) zobrazení stránky bude nutné načíst stránku opětovně (klávesa F5).

 

 

 

Aktuálně pro autoškoly

 

 

 

Aktuálně pro autoškoly  

 

Níže jsou uvedeny aktuální informace, které se našeho oboru více či méně týkají.

 

  Zelený bod označuje informace o změnách (novinkách) ve sledovaných právních předpisech.

 

  Modrý bod označuje různé jiné informace.

 

Pokud bych vše neuhlídal, dovoluji si poprosit o spolupráci. Jestliže se k vám dostane aktuální a pro náš obor významná informace, napište prosím na agentura@schroter.cz. Informaci co nejrychleji zpracuji a poskytnu dalším.

 

Děkuji, Zdeněk Schröter

 

 

 

 

 

 

 

 

 

aktualne-zde

 

 

 

Aktuálně k 6. červnu 2017

 

 

 

 

 S právě vydaným novým CD „AUTOŠKOLA? POHODLNĚ! září 2017“, které je připraveno už pro nový školní rok, dochází též ke změně placeného užívání tohoto výukového materiálu. Se záměrem legálně zpřístupnit toto CD všem žákům, tedy ne jen žákům tzv. „partnerských autoškol“, mohou CD od verze „září 2017“ zakoupit pro svou osobní potřebu žáci jakékoliv autoškoly, která si CD u nás objedná. Nově je placené pouze veřejné užívání CD při výuce na učebně, a to formou zakoupení a udělení licence k veřejnému užívání, viz „Nabídka pro autoškoly.

 

Tzv. „partnerským autoškolám“ je licence k veřejnému užívání CD při výuce na učebně a současně i licence k prohlížení webové verze „AUTOŠKOL? POHODLNĚ! on-line“ udělena automaticky, a to se stejnou dobou platnosti jako bylo jejich původní oprávnění k užívání náplně CD. Nově udělená licence náhradou za stávající oprávnění platí do 30. září 2017, viz „Přehled autoškol a udělených licencí“.

 

 

 

 

 

 

 

Od této „tlusté čáry“ směrem nahoru jsou aktuální informace členěny na „zelené“ (právní předpisy) nebo „modré“ (jiné informace).

 

 

 

 

 

 

 

Aktuálně k 1. červnu 2017

 

 

 

 

 S platností od 1. června 2017 došlo k dalším změnám ve vyhlášce č. 343/2014 Sb. Jsou například nové tiskopisy pro zápis vozidla do registru vozidel nebo pro zápis změny vlastníka vozidla apod.

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktuálně k 5. dubnu 2017

 

 

 

 

 Od 1. dubna 2017 změna v zákoně č. 13/1997 Sb. Zjednodušeně řečeno „přibyl nový úřad“, pro provoz autoškol zcela nedůležité.

 

 Od 11. dubna změna ve vyhlášce č. 343/2014 Sb. Zapracování této změny mně přišlo opravdu líto, protože desítky obrázků registračních značek s ochranným prvkem jsem skenoval a sestavoval do tzv. úplného znění této vyhlášky cca před 2 měsíci. „Soudruzi z NDR“ však udělali chybu a celá příloha č. 27 je s platností od 11. dubna 2017 změněna. Vše je tedy v předstihu a opět s pečlivostí sestaveno do tzv. úplného znění, abyste měli například na školeních řidičů co prohlížet.

 

Mimochodem, kdyby udělal chybu někdo z nás, například chybně vyplnil jednu kolonku v třídní knize, to by byl problém. Zde, ve vyhlášce, byla chybně celá jedna rozsáhlá příloha vyhlášky, a nic se neděje.

 

 Od 1. června 2017 dochází k rozsáhlým změnám v zákoně č. 56/2001 Sb. Celkem bylo do tzv. úplného znění zapracováno přes 100 různých změn. Úplné znění platné od 1. června 2017 je už v předstihu připraveno.

 

 Rovněž v předstihu jsou zapracovány změny v zákoně č. 168/1999 Sb. Změny platné od 1. června 2017 řeší práci „Komise“, pro chod autoškol nedůležité.

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktuálně k 22. únoru 2017

 

 

 

 

 Ještě jednou k otázce „malotraktoru“, aneb sk. B + E ano či ne. V roli jakéhosi nechtěného moderátora bych s trochou humoru řekl „odvolávám, co jsem odvolal a slibuji, co jsem slíbil“ a níže uvádím příspěvek od pana kolegy Petra Krále.

 

Dobrý den,

 

chtěl bych reagovat na pana kolegu Jaroslava Němce. Zde uvádí problém svého klienta, který měl zájem s řidičským oprávněním sk. B+E  řešit potřebu řídit malotraktor o největší povolené hmotnosti nepřekračující 3 500 kg s připojeným přípojným vozidlem.

 

Osobně se domnívám, že není zrovna přesné tvrdit, že toto je možné dle našeho zákona, jak pan Němec uvádí, tedy zákona 361/2000 Sb. ve znění pozdějších předpisů. Zde je uvedeno, cituji § 80a/1 f) sk. B  - jsou zařazena motorová vozidla s výjimkou vozidel uvedených v písmenech a) až e), jejichž největší povolená hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg, určená pro přepravu nejvýše 8 osob kromě řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti:

1. nepřevyšující 750 kg,

2. převyšující 750 kg, pokud největší povolená hmotnost této jízdní soupravy nepřevyšuje 3 500 kg, nebo

3. převyšující 750 kg, pokud největší povolená hmotnost této jízdní soupravy převyšuje 3 500 kg, ale nepřevyšuje 4 250 kg, jedná-li se o řidičské oprávnění v rozšířeném rozsahu."

 

A právě v termínu „motorová vozidla“ je problém. Podle Evropské směrnice 2006/126/ES, na kterou pan Němec poukazuje, jsou v článku 4 uvedeny skupiny řidičských oprávnění, jejich definice a také minimální věkové hranice pro získání těchto řidičských oprávnění.

 

A zde článek 4, bod 4) uvádí, cituji:

- motorová vozidla – „motorovým vozidlem“ se rozumí jakékoli vozidlo s vlastním pohonem běžně používané pro přepravu osob nebo zboží po silnici nebo pro tažení vozidel používaných pro přepravu osob nebo zboží po silnici. Tento pojem zahrnuje trolejbusy, tj. vozidla připojená k elektrickému vodiči, ale nejezdící po kolejích. Nezahrnuje zemědělské nebo lesnické traktory;

 

- „zemědělským nebo lesnickým traktorem“ se rozumí jakékoliv kolové nebo pásové vozidlo s vlastním pohonem s nejméně dvěma nápravami, jehož hlavní funkce spočívá v tažné síle, a které je zvláště navrženo, aby tahalo, tlačilo, vozilo nebo pracovalo s určitým nářadím, stroji nebo přívěsy používanými při zemědělských nebo lesních pracích, a jehož použití pro přepravu osob nebo zboží po silnici nebo pro tažení vozidel používaných pro přepravu osob nebo zboží po silnici je pouze jeho vedlejší funkcí.

 

Podle tohoto ustanovení je zřejmé, že do pojmu „motorové vozidlo“ není zařazený traktor, tudíž v kontextu řidičského oprávnění sk. B podle § 80a zákona 361/2000 Sb. není možné traktor řídit, a to bez ohledu na jeho hmotnost, neboť hmotnost zde není vůbec zohledňována. Tedy z toho vyplývá, že toto je možné jen na základě řidičského oprávnění sk. T, do níž podle §80a/2 jsou zařazeny traktory a pracovní stroje samojízdné, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo.

 

Pokud tedy vezmu v potaz výše uvedené, tak pan Němec nemá pravdu, že to jde podle „našeho“ zákona 361/2000 Sb. ve znění pozdějších předpisů, protože tento není v konfliktu s unijním právem, neříká nic jiného, než směrnice 2006/126/ES, která je použita v plném rozsahu ode dne 19. ledna 2013, a i když byla změněna směrnicí komise 2012/36/EU ze dne 19. listopadu 2012, tak původní článek č. 4 se nezměnil. Tedy vozidlo, jež je označeno jako traktor, není touto směrnicí považováno za motorové vozidlo, a tudíž ho nelze řídit s jinou skupinou řidičských oprávnění, než jen se sk. T. (Obdobně, ovšem přesněji, je toto uvedeno i u sk. C, a C+E, kdy je také traktor z této skupiny řidičského oprávnění vyloučen).

 

Předchozí verze zákona 361/2000 Sb., (kde §81/4b umožňoval řídit traktory a pracovní stroje samojízdné do maximální přípustné hmotnosti nepřevyšující 3 500 kg), tedy vnitrostátního práva jež bylo v rozporu s unijním právem, musela být přepracována a nemůže tak platit ani pro řidiče, jež mají řidičák před 19. lednem 2013,  protože v případě konfliktu má unijní předpis přednost, a povinnost aplikovat ustanovení směrnice, namísto konfliktního vnitrostátního práva, mají nejen soudy, ale i správní orgány, tedy i obecní úřady vykonávající přenesenou působnost a orgány Policie České republiky. Pokud někdo s řidičským oprávněním sk. B, nebo sk. B+E pojede traktorem, tak je to řízení bez příslušného řidičského oprávnění.

 

Toto je můj názor na problém týkající se sk. B+E a jakéhokoliv traktoru, byť by nepřekračoval největší povolenou hmotnost 3 500 kg.

 

Samozřejmě, pokud má někdo k tomuto jiný výklad, novější předpis či směrnici, budu rád za informace. Pan Němec uvádí, cituji: „Udělali jsme i reportáž do ČT. Ministerstvo se jim k tomu muselo vyjádřit, i když „jakoby v rozporu to není“ je trochu divné vyjádření. Ovšem i když MD řeklo, že platí stávající naše úprava, tak nemůže nakázat policii, aby to nepokutovala.“ Zde souhlasím s panem Němcem, že je to jistě divné vyjádření, protože zde MD nemá nejen že možnost, ale ani důvod bránit polici v postihu.

 

S pozdravem

Petr Král

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktuálně k 13. únoru 2017

 

 

 

 

 Pozor komu, či spíš za jakým účelem, budete dělat sk. E ke sk. B. Informace kolegy Jaroslava Němce,

který tento příspěvek dnes poslal a my jej s poděkováním předáváme dál.

 

Dobrý den,

 

v úvodu svých stránek máte napsáno, že když se k nám dostane významná informace, tak máme napsat. Možná by to mohli vědět i ostatní autoškoly.

 

Jedná se o to, že ke mně do autoškoly přišel žák a že má menší traktor do 3,5 t a že by si k němu chtěl zapřáhnout přívěs, taky do 3,5 t. Zjistil si podle našeho zákona, že by mu místo sk. T stačilo udělat sk. E, což je lacinější a zabije tím dvě mouchy jednou ranou (může tahat těžkej přívěs i za osobákem).

 

Podle našeho zákona 361/2000 Sb. § 80a to jde, jenže Evropská směrnice 2006/126/ES to bohužel zakazuje. Volal jsem na policii, jak by to řešili a řekli, že by to pokutovali. Naši zkušební komisaři taky nevědí, tak jsem v listopadu napsal prostřednictvím jejich formuláře na Ministerstvo dopravy a ti mlčí.

 

Podle mě to tam někdo spletl, že to zapomněl dát do zákona. A teď si představte, že bych to tomu žákovi udělal a oni by ho chytli a jsou tam za to 4 body, pokuta 25 - 50000 Kč a zákaz řízení na jeden až dva roky. A přitom on by dodržel náš český zákon. Ta směrnice platí už od r. 2013.

 

Udělali jsme i reportáž do ČT (posílám odkaz). Ministerstvo se jim k tomu muselo vyjádřit, i když „jakoby v rozporu to není“ je trochu divné vyjádření. Ovšem i když MD řeklo, že platí stávající naše úprava, tak nemůže nakázat policii, aby to nepokutovala.

 

S pozdravem

Jaroslav Němec

 

http://www.ceskatelevize.cz/porady/10118379000-udalosti-v-regionech-praha/217411000140201-udalosti-v-regionech/video/520130

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktuálně k 31. lednu 2017

 

 

 

 

 Od 4. února 2017 je novelizována vyhláška č. 343/2014 Sb. Více než 100 nových stran příloh lze v zájmu maximální stručnosti vyjádřit jednou větou. Místo dříve nalepované zelené známky bude do spodního prolisu na tabulce s registrační značkou nalepován ochranný prvek.

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktuálně ke 2. lednu 2017

 

 

 

 

 Veškeré právní předpisy otvírané ze serveru www.schroter.cz jsou aktualizovány ke 2. lednu 2017. Změny platné od počátku roku 2017 nejsou pro výuku v autoškolách zásadní. Vzdálenější souvislost s naším oborem mají jen níže uvedené dva body.

 

 Ve vyhlášce č. 31/2001 Sb. jsou nově uvedeny harmonizované kódy používané od 1. ledna 2017 v řidičských průkazech.

 

 Zvyšuje se mzda řidičům autobusů za čekání mezi spoji, podrobněji viz novelizované nařízení vlády č. 589/2006 Sb.

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktuálně k 14. prosinci 2016

 

 

 

 

 Veškeré právní předpisy otvírané ze serveru www.schroter.cz jsou aktualizovány k 14. prosinci 2016.

 

 Ke změnám došlo v zákoně č. 168/1999 Sb., například jsou nově definovány případy, ve kterých má pojistitel proti pojištěnému právo na náhradu vyplacené částky.

 

 Ke změnám došlo od 14. prosince 2016 též v zákoně č. 13/1997 Sb. Vesměs se však jedná o změny, které jsou pro výuku v autoškolách nevýznamné.

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktuálně k 22. září 2016

 

 

 

 

 Veškeré právní předpisy otvírané ze serveru www.schroter.cz jsou aktualizovány k 20. září 2016. Ke změnám došlo v zákoně č. 361/2000 Sb., zákoně č. 56/2001 Sb., nebo i v zákoně č. 13/1997 Sb. Vesměs se však jedná o změny, které jsou pro výuku v autoškolách či pro vlastní provoz na pozemních komunikacích nevýznamné (změny se týkají ověření podpisu nebo celního řízení).

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktuálně k 20. květnu 2016

 

 

 

 

 Mezi právní předpisy uváděné na serveru „Autoškola? Pohodlně! on-line“ je nově zařazena vyhláška č. 82/2012 Sb., která po novelizaci vyhláškou č. 133/2016 Sb. uvádí výčet závad, za něž může být při silniční kontrole zadrženo osvědčení o registraci vozidla.

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktuálně k 30. březnu 2016

 

 

 

 

 Už před několika měsíci při projednávání novely zákona č. 361/2000 Sb. bylo zřejmé, že bude muset být zavedena například nová dopravní značka „Cyklistická zóna“. S trochou zpoždění, od 21. března 2016, k těmto změnám vyhlášky č. 294/2015 Sb. skutečně došlo a jsou zavedeny tyto nové dopravní značky a symboly:

 

                                  

 

Tak zvané úplné znění novelizované vyhlášky č. 294/2015 Sb., s barevným vyznačením změn, je pro partnerské autoškoly připraveno zde.

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktuálně k 15. březnu 2016

 

 

 

 

 S účinností od 14. března 2016 dochází ke změnám ve vyhlášce č. 167/2002 Sb. Novela se týká označení osádky výcvikového motocyklu, případně i samotného výcvikového motocyklu. Dále jde například o možnost vést knihu evidence o výcviku v řízení vozidla i v elektronické podobě.

 

 Za zmínku stojí též novela vyhlášky č. 31/2001 Sb. o řidičských průkazech. Zajímavostí může být například popis průběhu a rozsahu dopravně psychologického vyšetření.

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktuálně k 17. únoru 2016

 

 

 

 

 Asi se hodí připomenout, že povinnost mít u sebe tzv. zelenou kartu platí i nadále dle zákona č. 168/1999 Sb., § 17.

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktuálně k 9. únoru 2016

 

 

 

 

 Ve Sbírce zákonů vyšel zákon č. 48/2016 Sb., který novelizuje zákon č. 361/2000 Sb. (zákon o silničním provozu) a současně též zákon č. 247/2000 Sb. (zákon „o autoškolách“) Veškeré změny jsou platné od 20. února 2016.

 

 Změnám v zákoně č. 361/2000 Sb. je v tištěné učebnici „Autoškola? Pohodlně! 2016“ věnována samostatná kapitola včetně fotografií a komentáře. Podrobné seznámení s provedenými změnami, s barevným odlišením nového znění je pro partnerské autoškoly připraveno k prohlédnutí v elektronické verzi zákona č. 361/2000 Sb.

 

 Změny v zákoně č. 247/2000 Sb. se týkají například výukových a učebních prostor, které musí mít provozovatel autoškoly „po celou dobu k dispozici“. Více nový § 8a zákona č. 247/2000 Sb.

 

 Další novinkou je možnost prodloužit jedenkrát ve třetí etapě výcviku výcvik v řízení na čtyři vyučovací hodiny. Více § 27 zákona č. 247/2000 Sb.

 

 Nově je řečeno, že provozovatel autoškoly ukončí výuku a výcvik nejen za předpokladu, že žadatel o řidičské oprávnění absolvoval všechny hodiny výuky a výcviku, ale dále má-li také potřebné znalosti a dovednosti pro zkoušku. Jednoznačně je též uvedeno, že pokud žadatel neuspěje u zkoušky z předpisů o provozu na pozemních komunikacích a zdravotnické přípravy, nesmí pokračovat v dalších zkouškách, atd. atd. Určitě se vyplatí nahlédnout do úplného znění novelizovaného zákona č. 247/2000 Sb.

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktuálně k 15. lednu 2016

 

 

 

 

 Novelizovaný zákon č. 361/2000 Sb. a nová vyhláška č. 294/2015 Sb. jsou na našem webu už několik měsíců a tak snad přijmete omluvu za to, že další aktuální informace vztahující se k počátku roku 2016 přicházejí až v polovině ledna. Věřte prosím, že nová učebnice dala tentokrát opravdu hodně práce a zabrala všechen čas. Nová učebnice Autoškola? Pohodlně! 2016 má 48 stran navíc a obsahuje všechny nové dopravní značky, určené symboly a dokonce i samostatnou kapitolu věnovanou další novele zákona (včetně fotografií), která ještě čeká na podpis prezidenta a ještě nevyšla ani ve Sbírce zákonů.

 

 Dále bylo potřebné zaktualizovat i učební plán. Nyní je přizpůsoben nové vyhlášce i navýšení počtu stran v učebnici. Učební plán korespondující s učebnicí Autoškola? Pohodlně! 2016 je k dispozici ve formátu PDF a najdete jej v „šedých“ tématech pod názvem „Vyučovací předměty probírané v autoškole a učební plán“.

 

 Úprava musela být provedena i mezi testovými otázkami. Například některé testové otázky už nepatří mezi „Informativní značky provozní“, ale nově mezi „Informativní značky zónové“.

 

 Ve vyhlášce č. 343/2014 Sb. došlo s platností od 1. ledna 2016 k drobnější změně, která se týká skladby registrační značky na přání.

 

 Pro úplnost došlo s platností od 1. ledna 2016 ke změně též v zákoně č. 247/2000 Sb. Lze však říci, že pro běžný provoz autoškol je tato změna až nevýznamná.

 

 K rozsáhlejším změnám došlo v zákoně č. 13/1997 Sb. Zde prosím ještě o strpení, veškeré změny vyznačené zeleným písmem budou na našich stránkách během několika dní. Nejsme z těch, kteří zákon stáhnou někde na internetu a dále zveřejní. Každé slovo a každou větu nového znění kontroluji, a to vyžaduje určitý čas.

 

 Nové značky s podrobným výkladem a stovkami fotografií jsou nyní naší prioritou a postupně budou přibývat na našem výukovém serveru Autoškola? Pohodlně! on-line (viz. www.schroter.cz nebo www.autoskolapohodlne.cz). Výukový CD ROM zůstane zachován, postupně však bude sloužit pouze jako nouzová varianta pro případ výpadku internetu a bude obsahovat jen základní informace. Z uvedeného vyplývá, a opakovaně na vás, kteří jste byli léta zvyklí učit podle našeho CD apeluji, že bez připojení k internetu to nepůjde. Prosím, zamyslete se nad řešením mobilního internetu, zejména pokud chodíte učit do cizích prostor. Doba prostě jde tímto směrem a my s tím nic neuděláme.

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktuálně k 9. listopadu 2015

 

 

 

 

 9. listopadu 2015 vychází ve Sbírce zákonů vyhláška č. 294/2015 Sb., platná od 1. ledna 2016, která zcela nahrazuje stávající vyhlášku č. 30/2001 Sb. (o dopravních značkách).

Vyobrazení a význam dopravních značek, platný od 1. ledna 2016, zpracováváme a postupně přidáváme na náš server „Autoškola? Pohodlně! on-line“.

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktuálně k 23. říjnu 2015

 

 

 

 

 Vyhláška č. 271/2015 Sb. mění s účinností od 5. listopadu 2015, vyhlášku č. 277/2004 Sb. o zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel.

 

 Mezi novými změnami vyhlášky č. 277/2004 Sb. je i nový tiskopis „LÉKAŘSKÝ POSUDEK O ZDRAVOTNÍ ZPŮSOBILOSTI K ŘÍZENÍ MOTOROVÝCH VOZIDEL“. Nový tiskopis u nás lze objednat.

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktuálně k 14. říjnu 2015

 

 

 

 

 Právě vyšla v naší učebnici „Autoškola? Pohodlně! 2015/2016“ avizovaná novela zákona č. 361/2000 Sb. Změny týkající se například snížení rychlosti jízdy na silnici pro motorová vozidla jsou platné od 31. prosince 2015. Úplné znění aktualizovaného zákona č. 361/2000 Sb. je pro partnerské autoškoly připraveno už v předstihu zde.

 

 Výše zmíněná novela, konkrétně zákon č. 268/2015 Sb., novelizuje současně i zákon č. 13/1997 Sb. Většina změn je rovněž platná od 31. prosince 2015, a úplné znění aktualizovaného zákona bude k dispozici v době platnosti těchto změn.

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktuálně k 9. říjnu 2015

 

 

 

 

 Očekávaná novela vyhlášky č. 167/2002 Sb. konečně vyšla ve Sbírce zákonů pod číslem 256/2015 Sb. Uváděné novinky, týkající se zejména závěrečných zkoušek, jsou platné od 1. listopadu 2015. Aktualizované (úplné) znění vyhlášky č. 167/2002 Sb., včetně přílohy s vyobrazením jízdních úkonů prováděných u závěrečné zkoušky u skupiny vozidel AM, A1, A2 a A je pro partnerské autoškoly připraveno zde.

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktuálně k 1. červenci 2015

 

 

 

 

 Od 1. července 2015 došlo v právních předpisech uváděných na našich stránkách jen k málo významné změně, a to v zákoně č. 311/2006 Sb. K tomuto zákonu se vztahuje jedna testová otázka, změny v zákoně se však příslušné testové otázky nedotkly.

 

 Aktuálně je v Poslanecké sněmovně novela zákona č. 361/2000 Sb. (zákon o silničním provozu) a současně též zákona č. 13/1997 Sb. (o pozemních komunikacích). Novela již byla schválena Poslaneckou sněmovnou a nyní se očekává hlasování o pozměňovacích návrzích navržených Senátem. Navrhované změny mají vliv i na provedení některých dopravních značek (např. na značku IP 28), a proto i Ministerstvo dopravy připravuje změnu vyhlášky č. 30/2001 Sb. Informace o připravovaných změnách najdete v naší nově aktualizované učebnici „Autoškola? Pohodlně! 2015/2016“, která vyjde 15. července 2015.

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktuálně k 1. dubnu 2015

 

 

 

 

 Od poslední aktualizace právních předpisů uváděných na našich stránkách (15. leden 2015) nedošlo k dnešnímu dni (1. duben 2015) k významnějším změnám. Ze sledovaných předpisů prošla změnou pouze vyhláška č. 31/2001 Sb. Změny se týkají mezinárodního řidičského průkazu.

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktuálně k 6. únoru 2015

 

 

 

 

 Jak je to s aktualizací testových otázek? Začátkem ledna, po rozsáhlých legislativních změnách, jsem si dovolil Ministerstvo dopravy upozornit na nutnost revize platnosti stávajících testových otázek. Současně jsem si dovolil položit dotaz, jakým způsobem bude veřejnost informována o změnách v testových otázkách, když nově zprovozněné stránky etesty2.mdcr.cz neumožňují vygenerování „změnového výpisu“ tak, jako to bylo možné na dřívějších stránkách etesty.mdcr.cz. Navrhl jsem, že by bylo možné informaci o zrušených, a případně nově vložených otázkách, uveřejnit vždy na konci Věstníku dopravy. Jak jsem předpokládal, nedostal jsem žádnou odpověď.

 

Při kontrole testových otázek dle Věstníku dopravy z 6. 2. 2015 bylo zjištěno, že Ministerstvo dopravy někdy mezi 22. lednem a 6. únorem 2015 „tajně“ vyřadilo 4 testové otázky.

 

Samozřejmě, že tyto neplatné otázky jsou vyřazeny i z našeho přehledu testových otázek, například na stránce „Všechny platné testové otázky rozdělené podle témat (lekcí)

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktuálně k 15. lednu 2015

 

 

 

 

 Od 15. ledna 2015 vstupuje v platnost zákon č. 354/2014 Sb., který mění zákon č. 168/1999 Sb. o pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla. Kromě nových změn pro řidiče téměř nevýznamných, je „zajímavostí“, že zákon 354/2014 Sb. ruší v § 24c novinky, platné teprve od 1. ledna 2015. Více zákon č. 168/1999 Sb.

 

 Po zvážení situace je možné se domnívat, že legislativní změny související s počátkem roku 2015 máme tímto za sebou. Lze však ještě očekávat změny v testových otázkách.

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktuálně k 13. lednu 2015

 

 

 

 

 Od 1. ledna 2015 je v platnosti též nová vyhláška č. 341/2014 Sb. která kompletně nahrazuje zrušenou vyhlášku č. 341/2002 Sb. Vyhláška č. 341/2014 Sb. například řeší rozměry a hmotnosti vozidel nebo uvádí výčet „závad, které ohrožují bezpečnost provozu na pozemních komunikacích“. V přílohách k této vyhlášce je pak uvedena například povinná výbava vozidel a nově popis a další členění kategorií vozidel.

 

 Testové otázky uveřejněné ve Věstníku dopravy vydávaného Ministerstvem dopravy zůstávají i k dnešnímu dni stále beze změn.

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktuálně k 9. lednu 2015

 

 

 

 

 Dle Věstníku dopravy vydaného Ministerstvem dopravy zůstávají k 9. lednu 2015 všechny stávající testové otázky stále platné, včetně otázek vztahujících se ke zrušené vyhlášce č. 243/2001 Sb. Situaci budu nadále sledovat.

 

 Bohužel nebudeme přítomni na semináři, který se koná koncem ledna 2015 v Havlíčkově Brodě. Pokud někteří z Vás počítali s naší účastí, omlouváme se, ale považuji za spravedlivé vysvětlit nepřesné informace ve zvacím letáku. Již po několikáté jsem se setkal s letákem, v němž byla uvedena ne zcela pravdivá či přesná informace „Samozřejmostí je, že na semináři budou přítomni prodejci pomůcek“. Konkrétně naši účast s námi nikdo nekonzultoval. Nikoho nezajímalo, zda musím vyzvednout z výroby aktualizovaná CD, nebo zda musím předat do tisku další verzi učebnice, nebo zda musím prostě jen konečně dodělat odpovědi na zkušební otázky z předmětu OÚV pro sk. C-D. Za těchto okolností se domnívám, že je tak trochu nefér vůči mně a mé ženě, i vůči Vám, informaci „o samozřejmé účasti prodejců pomůcek“ zveřejnit.

Závěrem? Docela rád bych jel se ženou na výlet do Havlíčkova Brodu, ale řada nedokončených úkolů nám to v současnosti nedovoluje. Za naši neúčast se omlouvám.

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktuálně k 1. lednu 2015

 

 

 

 

 Od 1. ledna 2015 došlo k menším úpravám v zákoně č. 361/2000 Sb. Za zmínku stojí přesnější definice pojmu „provozovatel vozidla“ v § 2. Více zákon č. 361/2000 Sb.

 

 K nejrozsáhlejším změnám došlo od 1. ledna 2015 v zákoně č. 56/2001 Sb. Například cvičné vozidlo autoškoly (kromě nákladního automobilu, jehož přípustná hmotnost převyšuje 3 500 kg, a autobusu) nemusí být přistavováno k technické prohlídce pravidelně v jednoročních lhůtách. Registrační značky na přání jsou zákonem č. 260/2014 Sb. odloženy až na 1. leden 2016. Více zákon č. 56/2001 Sb.

 

 Od 1. ledna 2015 vstoupila v platnost zcela nová vyhláška č. 343/2014 Sb. o registraci vozidel (mimochodem, ve Sbírce zákonů vyšla 31. prosince 2014). Tato vyhláška nahrazuje dřívější, nyní zrušenou, vyhlášku č. 243/2001 Sb.

 

 Ke změnám od 1. ledna 2015 došlo též v zákoně č. 168/1999 Sb. o pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla. Více zákon č. 168/1999 Sb.

Další změny vstoupí v platnost od 15. ledna 2015 a samozřejmě opět budou uvedeny na našem webu.

 

 V souvislosti s rozsáhlou změnou zákona č. 56/2001 Sb. a se zrušením vyhlášky č. 243/2001 Sb. lze očekávat též změny v testových otázkách.

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktuálně ke 2. listopadu 2014

 

 

 

 

 Od 7. listopadu 2014 vstupuje v platnost zákon č. 230/2014 Sb. Nově platná ustanovení tohoto zákona jsou barevně vyznačena přímo v zákonech, kterých se změny týkají, tj. v zákoně č. 361/2000 Sb. a zákoně č. 247/2000 Sb.

 

 V zákoně č. 361/2000 Sb. dochází ke změně definice vozidel zařazených do některých skupin vozidel, včetně vozidel a přípojných vozidel zařazených do skupiny B, více § 80a, zákona č. 361/2000 Sb.

 

 Významným posunem je též neomezení řidičského oprávnění pro řízení vozidel zařazených do skupin C či D pouze na vozidla vybavená automatickou převodovkou, pokud žadatel o řidičské oprávnění absolvoval výcvik a zkoušku na vozidle s automatickou převodovkou, více § 90, zákona č. 361/2000 Sb.

 

 Novela zákona č. 247/2000 Sb. v souvislosti s doplňujícím výcvikem upřesňuje pojem „rozšíření rozsahu řidičského oprávnění pro skupinu B na jízdní soupravy“ o nově definované hmotnosti přípojného vozidla, více § 19, zákona č. 247/2000 Sb.

 

 Zkušebním komisařům je nově uloženo pořídit písemný záznam o průběhu zkoušky z praktické jízdy, více § 42, zákona č. 247/2000 Sb.

 

 Změny zákona č. 247/2000 Sb. se týkají i definice výcvikových vozidel, více příloha č. 2 k zákonu č. 247/2000 Sb. V této souvislosti stojí za zmínku i „Přechodná ustanovení“ zákona č. 230/2014 Sb., která jsou uvedena hned pod přílohou č. 2, zákona č. 247/2000 Sb.

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktuálně k 1. květnu 2014

 

 

 

 

 Pro provoz autoškol nevýznamné změny, související se státním odborným dozorem, platné od 1. května 2014, se týkají zákona č. 361/2000 Sb., zákona č. 247/2000 Sb., zákona č. 13/1997 Sb. a zákona č. 111/1994 Sb.

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktuálně k 11. lednu 2014

 

 

 

 

 Od 7. ledna 2014 dochází k drobným změnám ve vyhlášce č. 31/2001 Sb. o řidičských průkazech. Na řidičském průkazu jsou slova „Řidičský průkaz“ uvedena nově též chorvatsky a novelizovány jsou též harmonizované kódy na ŘP užívané.

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktuálně k 27. prosinci 2013

 

 

 

 

 V zákoně o silničním provozu, tj. v zákoně č. 361/2000 Sb. ani v zákoně č. 247/2000 Sb. nedochází od 1. ledna 2014 k žádným změnám.

 

 K drobným změnám platným od 1. ledna 2014 došlo v zákoně č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel… Tyto změny vyplývají ze zákona č. 239/2013 Sb., zásadní část změn (99%) vyplývajících z tohoto zákona však bude platná až od 1. ledna 2015.

 

 Ke změnám platným od 1. ledna 2014 došlo též v zákoně č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za újmu… Změny se týkají zejména názvosloví, a to i v samotném názvu zákona. Výraz „škoda“ je v mnohých případech nahrazen výrazem „újma“. Změna názvosloví bude mít pravděpodobně i vliv na vyřazení některých testových otázek vztahujících se k tomuto předpisu.

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktuálně k 21. září 2013

 

 

 

 

S více než půlročním zpožděním vyšla v tomto týdnu, přesněji 17. září, ve Sbírce zákonů očekávaná novela vyhlášky č. 167/2002 Sb., a to pod číslem 284/2013 Sb. Změny jsou platné od 15. října 2013.

 

Úplné znění novelizované vyhlášky č. 167/2002 Sb., ve znění vyhlášky č. 284/2013 Sb., s vyznačenými změnami, je připraveno na našem webu zde.

 

Velmi stručný výtah změn:

 

 Nový tiskopis „Žádost o přijetí k výuce a výcviku“.

 

 Výcvik v praktické údržbě vozidla má obsahovat výslovně též praktické dovednosti při manipulaci s výstražným trojúhelníkem.

 

 V evidenci o výcviku v řízení vozidla, tj. „ve vozáku“, se bude zapisovat čas zahájení a ukončení výcviku v řízení každého žadatele o řidičské oprávnění.

 

 Časový údaj o začátku a konci výcviku se bude zapisovat také do průkazu žadatele o řidičské oprávnění.

 

 Nové znění otázek z předmětu OÚV pro skupiny vozidel C a D.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autoškola? Pohodlně!www.schroter.cz

 

Copyright Zdeněk Schröter – všechna práva vyhrazena