Vyhláška č. 82/2012 Sb.   

 

 

 

 

 

Vyhláška je uvedena v aktualizovaném znění, jak vyplývá ze změn provedených

vyhláškou č. 133/2016 Sb.

 

Poslední změny vyplývající z vyhlášky č. 133/2016 Sb., platné od 25. dubna 2016, jsou vyznačeny zeleným písmem.

Jedná se o změny v § 1 a § 4a.

 

 

 

82

 

VYHLÁŠKA

ze dne 6. března 2012

o provádění kontrol technického stavu vozidel a jízdních souprav v provozu na pozemních komunikacích (vyhláška o technických silničních kontrolách)

 

 

      Ministerstvo dopravy stanoví podle § 137 odst. 2 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění zákona č. 478/2001 Sb., zákona č. 53/2004 Sb., zákona č. 411/2005 Sb., zákona č. 226/2006 Sb., zákona č. 274/2008 Sb., zákona č. 480/2008 Sb., zákona č. 133/2011 Sb. a zákona č. 297/2011 Sb., (dále jen „zákon“) k provedení § 6a odst. 4 zákona:

 

 

 

§ 1

Předmět úpravy

 

      Tato vyhláška zapracovává příslušné předpisy Evropské unie1) a upravuje

 

a) způsob provádění kontrol technického stavu vozidel a jízdních souprav vykonávaných v rámci provozu na pozemních komunikacích (dále jen „technická silniční kontrola“),

 

b) způsob stanovení nákladů na provedení technických silničních kontrol,

 

c) náležitosti dokladu o výsledku technické silniční kontroly,

 

d) vymezení nebezpečných závad, které vzhledem ke své povaze nebo rozsahu významně zvyšují ohrožení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích nebo nepříznivé působení provozu vozidla nebo jízdní soupravy na životní prostředí, a

 

e) vzory dokladů o zadržení osvědčení o registraci vozidla.

 

 

 

 

§ 2

Způsob provádění technické silniční kontroly

 

      (1) Technická silniční kontrola se vykonává za přítomnosti řidiče po dobu nezbytně nutnou pro účely zjištění skutečného technického stavu vozidla nebo jízdní soupravy (dále jen „vozidlo“).

 

      (2) Technická silniční kontrola se provádí formou

 

a) vizuálního posouzení celkového stavu údržby vozidla,

 

b) kontroly osvědčení o registraci vozidla nebo obdobného dokladu vydaného jiným státem nebo ověření výsledku poslední pravidelné technické prohlídky, kterou vozidlo prošlo, nebo ověření výsledku poslední technické silniční kontroly, anebo

 

c) jednotlivých kontrolních úkonů, jejichž rozsah se určí s přihlédnutím k celkovému stavu údržby vozidla podle písmene a) na základě kontroly dokladů k vozidlu podle písmene b).

 

      (3) Kontrolní úkony podle odstavce 2 písm. c) se provádějí a hodnotí způsobem stanoveným ve vyhlášce o technických prohlídkách a měření emisí vozidel2), s výjimkou kontrol brzdových zařízení a emisí vozidel. Seznam kontrolních úkonů vztahujících se ke kontrolám brzdových zařízení a emisí vozidel, metody jejich provádění, základní popis závad a přípustné stupně hodnocení závad jsou stanoveny v příloze č. 1 k této vyhlášce. Je-li kontrolní úkon prováděn metodou vizuální kontroly, rozumí se tím zejména prohlédnutí kontrolovaných položek a v případě potřeby také fyzické prověření jejich ovládání, posouzení hluku nebo užití jiného vhodného prostředku kontroly bez použití technických zařízení.

 

      (4) Při provádění kontrolních úkonů podle odstavce 2 písm. c) se nekontrolují položky, které byly předmětem posouzení v rámci technické prohlídky nebo technické silniční kontroly uskutečněné v posledních třech měsících, nejde-li o zřejmou závadu. Skutečně provedený rozsah kontrolních úkonů se vyznačí do dokladu o výsledku technické silniční kontroly.

 

      (5) V rámci technické silniční kontroly lze vozidlo podrobit kontrole technického stavu ve stanici technické kontroly, stanici měření emisí2) nebo za využití jiného zařízení podle § 6a odst. 1 zákona, pokud má policista nebo celník důvodné pochybnosti ohledně technické způsobilosti vozidla, přičemž pro řádné provedení kontrolních úkonů podle odstavce 2 písm. c) je potřebné použít zvláštní zařízení a takové zařízení není k dispozici bezprostředně v místě technické silniční kontroly.

 

      (6) Technická silniční kontrola podle odstavce 5 se provádí v přítomnosti policisty nebo celníka a zahrnuje pouze kontrolní úkony nezbytné pro ověření technické způsobilosti vozidla v rozsahu, v jakém má o ní policista nebo celník důvodné pochybnosti.

 

 

 

 

§ 3

Způsob stanovení nákladů na provedení technické silniční kontroly

 

      (1) Náklady na provedení technické silniční kontroly jsou náklady osoby provádějící technickou silniční kontrolu na personální zajištění provedení technické silniční kontroly, náklady spojené s přípravou a tiskem dokumentů užívaných při technické silniční kontrole a náklady na nákup a provoz zařízení nutných k provádění technických silničních kontrol, včetně nákladů na spotřebu materiálu a energií, s výjimkou nákladů policisty nebo celníka, které vznikly při technické silniční kontrole podle

 

a) § 2 odst. 2 písm. a) a b) nebo

 

b) § 2 odst. 2 písm. c), pokud byly kontrolní úkony provedeny pouze vizuálně.

 

      (2) Náklady na provedení technické silniční kontroly podle odstavce 1 činí u

 

a) vozidel, která mají více než osm míst k přepravě osob, kromě místa řidiče, a vozidel, jejichž největší přípustná hmotnost převyšuje 3 500 kg, 1 000 Kč a

 

b) ostatních vozidel 500 Kč.

 

 

 

 

§ 4

Doklad o výsledku technické silniční kontroly

 

      Doklad o výsledku technické silniční kontroly obsahuje údaje týkající se vozidla, jeho provozovatele a řidiče, osoby provádějící technickou silniční kontrolu, místa, dne a času vykonané technické silniční kontroly, provedených kontrolních úkonů a výsledku technické silniční kontroly, a dále obsahuje podpis osoby provádějící kontrolu a řidiče, jehož vozidlo bylo podrobeno kontrole. Vzor dokladu o výsledku technické silniční kontroly je obsažen v příloze č. 2 k této vyhlášce.

 

 

 

 

§ 4a

Zadržení osvědčení o registraci vozidla

 

      (1) Nebezpečnou závadou, která vzhledem ke své povaze nebo rozsahu významně zvyšuje ohrožení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích nebo nepříznivé působení provozu vozidla nebo jízdní soupravy na životní prostředí, je

 

a) absence nebo odstranění podstatné části výfukového systému,

 

b) poškození brzdového systému vylučující jeho použití, zejména vyřazení jeho části z provozu, destrukce brzdových kotoučů a obložení,

 

c) absence čelního skla nebo jeho poškození na více než 50 % plochy,

 

d) zjevné nadměrné úniky provozních kapalin,

 

e) koroze nebo praskliny nosných částí zjevně narušující pevnost rámu nebo karoserie,

 

f) opotřebení nebo poškození pneumatik odhalující nosné vrstvy,

 

g) deformace rámu nebo karoserie dosahující sloupku A, u motocyklů značné deformace základních prvků rámu,

 

h) deformace nápravy včetně jejího uložení mající vliv na její pevnost,

 

i) zjevná deformace uložení motoru, například utržené úchyty, posunutí motoru,

 

j) deformace karoserie zasahující do vnitřního prostoru osádky vozidla,

 

k) deformace hlavních částí systému řízení, které zjevně ovlivňují bezpečné ovládání vozidla, například převodky, posilovače, spojovací tyče, hřídele volantu,

 

l) zjevné deformace nebo praskliny kol,

 

m) zjevný únik výfukových nebo jiných jedovatých plynů do prostoru řidiče nebo prostoru pro přepravu cestujících u vozidla kategorie M2 a M3.

 

      (2) Vzor dokladu o zadržení osvědčení o registraci vozidla je uveden v příloze č. 3 k této vyhlášce.

 

      (3) Vzor dokladu o zadržení osvědčení o registraci vozidla, které dosud nebylo odevzdáno, je uveden v příloze č. 4 k této vyhlášce.

 

 

 

 

§ 5

Účinnost

 

      Tato vyhláška nabývá účinnosti patnáctým dnem ode dne jejího vyhlášení.

 

 

 

 

Ministr:

Mgr. Dobeš v. r.

 

 

_______________________________

 

1) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/30/ES ze dne 6. června 2000 o silničních technických kontrolách užitkových vozidel provozovaných ve Společenství.

Směrnice Komise 2010/47/EU ze dne 5. července 2010, kterou se přizpůsobuje technickému pokroku směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/30/ES o silničních technických kontrolách užitkových vozidel provozovaných ve Společenství.

 

2) Vyhláška Ministerstva dopravy a spojů č. 302/2001 Sb., o technických prohlídkách a měření emisí vozidel, ve znění pozdějších předpisů.

 

 

 

 

 

Příloha č. 1 k vyhlášce č. 82/2012 Sb.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Příloha č. 2 k vyhlášce č. 82/2012 Sb.

 

 

 

 

 

 

 

Příloha č. 3 k vyhlášce č. 82/2012 Sb.

 

 

 

 

 

Příloha č. 4 k vyhlášce č. 82/2012 Sb.