Otázka je zde zpracována ve formě „koncept“.
Dobrý řidič předvídá, a veškeré pomůcky zlepšující trakci aplikuje před zapadnutím vozidla. Před vyjetím do provozu je vhodné si nasazování sněhových řetězů natrénovat v garáži nebo na parkovišti. Sněhové řetězy montujeme minimálně na kola hnací nápravy. V případě vozů s náhonem všech kol pak přednostně na zadní nápravu. Řetězy používáme jen na vozovce pokryté souvislou vrstvou sněhu nebo ledu. Rychlost vozidla se sněhovými řetězy nesmí překročit 50 km/h. Pro montáž dodržíme rozměry pneumatik, na které jsou tyto řetězy určeny výrobcem sněhových řetězů. Postupujeme podle návodu k použití a montáži dodaný výrobcem řetězů. Před každým použitím kontrolujeme stav sněhových řetězů. Pevnost a celistvost jednotlivých článků. Opravy provádí specializovaný servis. Nevyhovující stav sněhových řetězů může vést k jejich přetržení při záběru a následně i mechanickému poškození některých částí vozu (např. trubky, hadice a kabeláž k čidlům brzdové soustavy). |
|
|
|
|
|
U dodávkových a lehkých nákladních vozidel se pro snadnou montáž i demontáž s oblibou používají jednodílné nedělené sněhové řetězy. (Obr. 1) |
|
Obr. 1
|
|
|
|
Vnitřní obvodový řetěz je nahrazen lanem, které je v jedné části vybaveno automatickým navijákem. (Obr. 2) |
|
Obr. 2
|
|
|
|
Naviják umožní částečné prodloužení lana při montáži a také se stará o zkrácení a potřebné předpětí. Při montáži jako první navlékneme vnitřní lano s navijákem. Obě ruce uchopí lano přibližně ve vzdálenosti 20 - 30 cm tak, aby napínací naviják zůstal uprostřed mezi nimi. (Obr. 3) |
|
Obr. 3
|
|
|
|
Silou naviják rozvineme, přes odpor, který klade. Lano umístíme dovnitř za běhoun. Postupujeme z nejvyššího bodu pneumatiky k nejnižšímu místu, kde se pneumatika dotýká vozovky. Tam už nelze umístit lano za běhoun, proto vedeme lano šikmo napříč po běhounu. (Obr. 4) |
|
Obr. 4
|
|
|
|
|
|
|
Řetěz ve spodní části urovnáme, aby se následně nezauzloval. (Obr. 5a, 5b, 5c) |
|
Obr. 5a
Obr. 5b
Obr. 5c
|
|
|
|
Na vnější části je řetěz vybaven prodlužovacím prvkem. Při montáži je tento prvek v poloze „zkráceno“. (Obr. 6) |
|
Obr. 6
|
|
|
|
|
|
|
Popojedeme s vozidlem vpřed nebo vzad o ¼ otáčky kola. (Obr. 7a, 7b) |
|
Obr. 7a
Obr. 7b
|
|
|
|
Lano posuneme dovnitř za běhoun. Drobné vystředění řetězu vůči pneumatice se po pár otáčkách kola samo opraví. (Obr. 8) |
|
Obr. 8
|
|
|
|
|
|
Obr. 9a |
Při demontáži přestavíme prodlužovací prvek do polohy “prodlouženo“. (Obr. 9a-zkráceno, 9b-prodlouženo) |
|
Obr. 9b
|
|
|
|
Najdeme naviják (výrobci toto místo barevně odlišují (Obr. 10) a silou přetáhneme lano přes běhoun z vnitřní části k venkovní. |
|
Obr. 10
|
|
|
|
Řetěz spadne na zem a zůstane zatížený pod pneumatikou. (Obr. 11) |
|
Obr. 11
|
|
|
|
Popojetím vozidla o ½ otáčky kola vpřed nebo vzad, sjedeme z řetězu. (Obr. 12)
|
|
Obr. 12
|
|
|
|
U dodávkových a lehkých nákladních vozidel se také používají dělené sněhové řetězy s přerušeným vnějším řetězem. (Obr. 13) |
|
Obr. 13
|
|
|
|
Jejich výhodou je možnost montáže na kolo bez pohybu vozidla. (Obr. 14) |
|
Obr. 14
|
|
|
|
Vnitřní obvodový řetěz je nahrazen ocelovým lanem. Jako první krok montáže spojíme oba konce ocelového lana. (Obr. 15) |
|
Obr. 15
|
|
|
|
|
|
|
Druhým krokem je spojení obou konců vnějšího řetězu. (Obr. 16) |
|
Obr. 16
|
|
|
|
Řetěz vystředíme na pneumatice a ve spodní části začneme pomocí kladky napínat. (Obr. 17) |
|
Obr. 17
|
|
|
|
Kladka má v horní části zářez pro zajištění řetězu proti povolení. (Obr. 18) |
|
Obr. 18
|
|
|
|
Po napnutí a zajištění v kladce vedeme volný konec kovovým okem směrem proti povolení z kladky. (Obr. 19) |
|
Obr. 19
|
|
|
|
Volný konec zajistíme proti uvolnění pomocí pružné části na jeho konci. (Obr. 20a, 20b) |
|
Obr. 20a
Obr. 20b
|
|
|
|
U těžkých nákladních vozidel a autobusů se používají v drtivé většině dělené sněhové řetězy bez přerušení. (Obr. 21) |
|
Obr. 21
|
|
|
|
Podle typu řetězů je lze použít na jedno kolo, nebo zároveň na obě kola dvoumontáže současně. Podle hmotnosti a možnosti manipulace používáme několik technologických postupů, jak kolo řetězem obalit.
Jeden ze způsobů je najetí na řetězy rozprostřené ve stopách kol. (Obr. 22) |
|
Obr. 22
|
|
|
|
Není-li možné s vozidlem pohnout vlivem nedostatku trakce, provádíme montáž na nadzvednuté kolo. Po nadzvednutí kola položíme řetězy přes pneumatiku tak, aby řetěz s napínací pákou byl na vnější straně kola. Konec řetězu směřující k zadní části podsuneme pod pneumatikou. (Obr. 23a, 23b) |
|
Obr. 23a
Obr. 23b
|
|
|
|
Další způsob je položení řetězů přes pneumatiku, (jako bychom chtěli kolu udělat paruku z řetězů). (Obr. 24a) |
|
Obr. 24a
|
|
|
|
Konec řetězu směřující k zadní části podsuneme co nejtěsněji pod pneumatiku. Jako bychom chtěli kolo zaklínit proti pohybu řetězem. Poté couvneme s vozidlem jen tak, aby se kolo otočilo o ¼ otáčky. (Obr. 24b, 24c)
Na řetězy je výhodnější couvat, protože při spojování nám potom nepřekáží blatníky a zástěrky. Ne u všech vozidel lze blatníky snadno demontovat. Pokud ale není jiná možnost, pak najíždíme směrem dopředu.
|
|
Obr. 24b
Obr. 24c
|
|
|
|
U nákladních vozidel stěžuje manipulaci hmotnost řetězu a velmi malý prostor mezi pneumatikou a blatníkem, proto někteří výrobci přidávají k řetězu ocelové montážní lanko. Řetěz leží rozprostřen před vozidlem v jeho stopách. Lanko zahákneme za příčnou drážku v dezénu pneumatiky v horní části. Na lanko zavěsíme řetěz a couvneme s vozidlem tak, aby se kolo otočilo o jednu otáčku. Tím se řetěz na kolo navlékne. Volný konec řetězu zůstane kousek nad vozovkou a usnadní nám spojování. |
|
|
|
|
|
Ve všech případech musíme konce řetězů spojit a napnout obvodový řetěz. Volné konce přiložíme k ploše pneumatiky a řetězy dle návodu spojíme nejdříve na vnitřní straně spojovacím článkem. (Obr. 25)
Širší řetězy mají spojovací článek i uprostřed. |
|
Obr. 25
|
|
|
|
Na vnější straně na obvodovém řetězu spojíme další spojovací článek. (Obr. 26a, 26b, 26c, 26d) |
|
Obr. 26a
Obr. 26b
Obr. 26c
Obr. 26d
|
|
|
|
|
|
|
Na jedné straně napínacího řetězu je napínací páka. Napínací řetěz postupně rovnáme a utahujeme směrem od napínací páky po obvodě pneumatiky opět k napínací páce. Páku provlečeme jedním okem a utáhneme. (Obr. 27a, 27b) Řetěz se napne. |
|
Obr. 27a
Obr. 27b
|
|
|
|
Napínací páku zajistíme proti uvolnění pojistným článkem. (Obr. 27c, 27d)
Po namontování popojedeme a zkontrolujeme napnutí řetězů a správné zajištění napínacích pák.
Pohybem vozidla se články řetězů narovnají a tím se celý řetěz uvolní. Popojetí a opětovné dopnutí řetězů snižuje riziko jejich smeknutí nebo roztržení.
Rychlá rekapitulace - montáž: Protismykové řetězy rozložíme před nebo za kolem a pečlivě narovnáme. Napínací páka a napínací řetěz musí směřovat na vnější stranu. Pomalu popojedeme o ½ otáčky kola. Řetězy nejdříve spojíme na vnitřní straně, poté na vnější straně pneumatiky. Na venkovní straně kola zavlečeme napínací páku do nejbližšího volného článku napínacího řetězu a napneme vnější obvodový řetěz. Zajistíme napínací páku pojistným kroužkem. Volný konec napínacího řetězu zajistíme proti uvolnění pomocí pružné části nebo karabiny na jeho konci. |
|
Obr. 27c
Obr. 27d
|
|
|
|
Demontáž sněhových řetězů: Povolíme napínací pero, gumu nebo karabinu. Rozevřeme napínací páku. Uvolníme napínací řetěz. Rozpojíme koncové háčky (začínáme na vnější straně). Stáhneme řetěz z kola. Sjedeme ze řetězu.
Údržba sněhových řetězů Znečištěné řetězy opláchneme v teplé vodě a potom je vysušíme. Po použití je nutno dbát na to, aby řetězy rychle oschly. Při pravidelné kontrole stavu řetězů se zaměřujeme na opotřebení (úbytek) materiálu a mechanické poškození článků. |
|
|
|
|
|