Otázka je zpracována ve formě „koncept“.
Jsou-li na vozidle závady, které ohrožují bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, nesmí být vozidlo v provozu na pozemních komunikacích užito. Tyto závady jsou definované právním předpisem a mohou mezi ně patřit i závady v osvětlení vozidla, například:
Nesvítí-li potkávací nebo brzdové nebo zadní obrysové světlo alespoň na straně přivrácené do středu vozovky.
Nelze-li přepnout dálková světla na potkávací.
Způsobují-li světlomety oslnění.
Jsou-li dodatečně namontovány nebo upraveny svítilny svítící dopředu nepřerušovaně světlem jiné barvy než bílé, kromě předních svítilen do mlhy žluté barvy a dozadu nepřerušovaně svítící světlem jiné barvy než červené.
Jsou-li chybně zapojeny svítilny nebo chybně propojeny svítilny tažného vozidla a přípojného vozidla.
Výčtem těchto závad lze uvěřit tomu, že výměna žárovky, nebo xenonové výbojky je někdy nezbytná. |
|
|
|
|
|
Postup při výměně žárovky v předním světlometu.
U většiny moderních nákladních vozidel se při výměně žárovky nebo xenonové výbojky odklopí nebo demontuje celá parabola. (Obr. 1)
|
|
Obr. 1
|
|
|
|
U některých vozidel je nutné demontovat část nárazníku nebo přední masky. (Obr. 2)
|
|
Obr. 2
|
|
|
|
U jiných je nutné zvednout kabinu a podobně. (Obr. 3)
Lze tedy podotknout, že variant jak se k parabole dostaneme, je mnoho. Řídíme se tedy jednoznačně dle návodu výrobce vozidla. |
|
Obr. 3
|
|
|
|
Samotná výměna žárovky nebo xenonové výbojky zažíná vždy odejmutím plastového nebo gumového krytu proti vodě a prachu. (Obr. 4)
|
|
Obr. 4
|
|
|
|
Xenonová výbojka je v parabole zajištěna pružným drátkem. (Obr. 5) |
|
Obr. 5
|
|
|
|
Při výměně xenonové výbojky nejprve uvolníme zajištění. (Obr. 6a)
|
|
Obr. 6a
|
|
|
|
Výbojku vysuneme z paraboly tahem, směrem ven. (Obr. 6b)
Nakonec odpojíme konektor, tedy napájení výbojky.
Při montáži postupujeme v opačném pořadí. |
|
Obr. 6b
|
|
|
|
Také klasická halogenová žárovka je v parabole zajištěna pružným drátem proti pootočení nebo vypadnutí žárovky z paraboly. (Obr. 7a)
|
|
Obr. 7a
|
|
|
|
Při výměně žárovky je na prvním místě nutné sejmout konektor a poté odjistit žárovku z hrdla paraboly. (Obr. 7b)
|
|
Obr. 7b
|
|
|
|
Nyní lze poškozenou žárovku vyjmout a nahradit za novou. (Obr. 7c)
|
|
Obr. 7c
|
|
|
|
U halogenových výbojek (např. H4, H7, H9 atd.) platí zásadní pravidlo. Nesmíme rukou uchopit její skleněnou část. (Obr. 8)
|
|
Obr. 8
|
|
|
|
Žárovky, které mají danou přesnou polohu v parabole, musíme přesně umístit. Tvar patice žárovky nám napoví. (Obr. 9)
V opačném případě by mohlo dojít k oslnění protijedoucích apod.
|
|
Obr. 9
|
|
|
|
Postup při výměně žárovky v zadní svítilně.
Žárovky zadních a svítilen jsou přístupné obvykle po odšroubování barevného krytu svítilny. (Obr. 10a)
|
|
Obr. 10a
|
|
|
|
Jejich uchycení je řešeno bajonetovým způsobem. Pro demontáž stačí uchopit žárovku za skleněnou baňku, zatlačit ji směrem dovnitř a pootočit doleva (proti směru hodinových ručiček). Při montáži je postup podobný. Uchopit žárovku za skleněnou baňku, zatlačit dovnitř a pootočit doprava (ve směru hodinových ručiček). (Obr. 10b)
Především u dvouvláknových žárovek je nutné dodržet jejich správnou polohu v objímce. Obecně je pak nutné dodržovat předepsaný výkon žárovky pro konkrétní druh osvětlení. |
|
Obr. 10b
|
|
|
|