Otázka je zde zpracována ve formě „koncept“.
|
|
Obr. 1 |
Účelem systému ASR je zabránit prokluzu kol a tím zachovat vozidlo ovladatelné a směrově stabilní. Systém regulace prokluzu kol ASR (Anti-Slip Regulation) je jako prvek aktivní bezpečnosti vozidel nadstavbou systému ABS.
Mají-li pneumatiky k vozovce dostatečnou přilnavost, kola se při přenosu krouticího momentu odvalují po vozovce. Na mokré vozovce, na sněhu, náledí nebo v terénu je přilnavost pneumatik nižší.
Při akceleraci, nebo průjezdu zatáčkou, kdy jsou vnitřní kola odlehčena, mají hnací kola tendenci prokluzovat. (Obr. 1) |
|
|
|
|
|
|
|
Obr. 2 |
Jeden ze způsobů jak zamezit prokluzu kol je přibrzdění prokluzujícího se kola. Dojde tím díky diferenciálu k přenosu síly na protilehlé kolo téže nápravy (Obr. 2).
Další způsob je zásah do elektronického řízení motoru a snížení dodávky paliva ke snížení výkonu.
Moderní vozidla využívají oba způsoby současně. K informaci o otáčkách hnacích kol jsou využívány snímače ABS. |
|
|
|
|
|
|
|
Obr. 3a |
Vozidlo s tímto systémem je vybaveno oranžovou kontrolkou s nápisem ASR nebo symbolem protáčejícího se kola (Obr. 3a, 3b-kontrolky).
Po otočení klíče ve spínací skříňce do polohy „zapnuto zapalování“, se kontrolka rozsvítí. V tom okamžiku probíhá kontrola správné funkce systému. Je-li systém bez závad, kontrolka zhasne.
Pokut kontrolka nezhasne, nebo se rozsvítí během jízdy, je systém odstaven v důsledku poruchy.
Toto je pro řidiče jediný způsob, jak se před jízdou, ale i v průběhu jízdy přesvědčí o správné funkci systému ASR.
Jakýkoliv zásah do systému ASR ze strany řidiče je nepřípustný. |
|
Obr. 3b
|
|
|
|
|
|
Obr. 4 |
Systém ASR můžeme v některých vozidlech deaktivovat tlačítkem na palubní desce, či pomocí palubního počítače.
U některých vozidel k deaktivaci nestačí pouhé stisknutí, ale je nutné tlačítko deaktivace podržet 5-10 sekund, než dojde k rozsvícení kontrolky.
K automatické deaktivaci dojde při uzamčení diferenciálu. (Obr. 4-kontrolka)
U vozidel vybavených systémem ESP-(Electronic Stability Program) odstavíme při jeho deaktivaci právě i systém ASR.
Pokud za jízdy kontrolka problikává, systém momentálně aktivně zasahuje. |
|
|
|
|
|
|
|
Obr. 5 |
Pro správnou funkci systému dbáme na to, aby všechny pneumatiky na téže nápravě měly stejný rozměr (udávaný výrobcem vozu) a rozdíl v jejich opotřebení nepřesáhl 5%. (Obr. 5) |
|
|
|
|
|