Akumulátory jsou zásobním zdrojem elektrické energie. Za jízdy jsou dobíjeny provozním zdrojem, tj. alternátorem.
Kontrolujeme upevnění akumulátorů ke karoserii vozidla, a dotažení a čistotu svorek kontaktů akumulátoru.
Tzv. „údržbové“ akumulátory vyžadují kontrolu množství hladiny elektrolytu v článcích a případné doplnění destilovanou vodou. Poznámka |
|
|
|
|
Pokud bychom nabíjeli tyto akumulátory (tj. s kapalným elektrolytem) „málo chytrým“ nabíjecím zdrojem, který připustí výraznější plynování akumulátoru (tj. stav kdy akumulátor dosáhne určitého napětí a elektrolyt začne tzv. vařit), pak začne z akumulátoru unikat vodík a kyslík, což je při určité koncentraci vlastně třaskavá směs.
V takové situaci se musíme vyvarovat zajiskření, které by mohlo způsobit explozi. Zajiskření hrozí při odpojování svorek nabíječky, nebo při připojování svorek elektrické instalace vozidla (byl-li akumulátor odpojen a demontován).
Mluvíme-li o demontáži akumulátoru z vozidla a o jeho odpojení, pak je na místě zdůraznit, že při odpojování akumulátoru odpojíme vždy jako první ukostřený pól, tedy obvykle „minus“.
Při připojování akumulátoru k elektrické instalaci vozidla postupujeme obráceně. Nejprve připojíme neukostřený pól, obvykle „plus“, a teprve potom připojíme ukostřený pól, tedy „minus“.
Jde o to, že pokud bychom nepostupovali ve stanoveném pořadí, a jako první bychom začali odpojovat neukostřený pól, můžeme se při této práci kovovým montážním klíčem nechtěně dotknout kostry vozidla, propojit tak neukostřený pól s kostrou, a způsobíme zkrat.
|
|
|
|
|
Autoškola? Pohodlně! – www.schroter.cz
Copyright Zdeněk Schröter – všechna práva vyhrazena
|
|