Akumulátory jsou zásobním zdrojem elektrické energie. Za jízdy jsou dobíjeny provozním zdrojem, tj. alternátorem.

 

Kontrolujeme upevnění akumulátorů ke karoserii vozidla, a dotažení a čistotu svorek kontaktů akumulátoru.

 

Tzv. „údržbové“ akumulátory vyžadují kontrolu množství hladiny elektrolytu v článcích a případné doplnění destilovanou vodou. Poznámka

 

 

 

 

 

   Pokud bychom nabíjeli tyto akumulátory (tj. s kapalným elektrolytem)

   „málo chytrým“ nabíjecím zdrojem, který připustí výraznější plynování

   akumulátoru (tj. stav kdy akumulátor dosáhne určitého napětí a

   elektrolyt začne tzv. vařit), pak začne z akumulátoru unikat vodík

   a kyslík, což je při určité koncentraci vlastně třaskavá směs.

 

   V takové situaci se musíme vyvarovat zajiskření, které by mohlo

   způsobit explozi. Zajiskření hrozí při odpojování svorek nabíječky,

   nebo při připojování svorek elektrické instalace vozidla (byl-li

   akumulátor odpojen a demontován).

 

   Mluvíme-li o demontáži akumulátoru z vozidla a o jeho odpojení,

   pak je na místě zdůraznit, že při odpojování akumulátoru odpojíme

   vždy jako první ukostřený pól, tedy obvykle „minus“.

 

   Při připojování akumulátoru k elektrické instalaci vozidla postupujeme

   obráceně. Nejprve připojíme neukostřený pól, obvykle „plus“, a teprve

   potom připojíme ukostřený pól, tedy „minus“.

 

   Jde o to, že pokud bychom nepostupovali ve stanoveném pořadí,

   a jako první bychom začali odpojovat neukostřený pól,

   můžeme se při této práci kovovým montážním klíčem nechtěně

   dotknout kostry vozidla, propojit tak neukostřený pól s kostrou,

   a způsobíme zkrat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autoškola? Pohodlně!www.schroter.cz

 

Copyright Zdeněk Schröter – všechna práva vyhrazena